Als een schilderij niet is gesigneerd, kun je er dan nog achter komen wie het heeft geschilderd?

Ik heb een mooi schilderij thuis maar die is niet gesigneerd. Toch ben ik nieuwsgierig wie het heeft geschilderd. Is daar nog achter te komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Je kunt naar een kunsthandel gaan om te informeren, zie voor adressen de Gouden Gids.
Het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie is één van de belangrijkste kunsthistorische kenniscentra in de wereld. Op hun website staat bij veelgestelde vragen:

Het RKD organiseert regelmatig open beoordelingsspreekuren waarbij u met uw kunstwerk langs kunt komen. Onze specialisten staan klaar om informatie te geven over de maker, de voorstelling, de techniek enz.

U kunt uw vraag ook schriftelijk stellen aan het RKD, vergezeld van een goede foto en relevante informatie, zoals afmetingen, techniek, signatuur etc. Als de behandeling van uw vraag niet meer dan een half uur tijd vergt, is deze dienstverlening gratis. Als voor het onderzoek meer tijd nodig is, geldt een uurtarief van € 95,00. In dat geval wordt van tevoren contact met u opgenomen.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, als het om een bekende schilder gaat wel. Er zijn experts die aan de manier van schilderen kunnen zien wie het schilderij gemaakt heeft. Elke schilder heeft als het ware zijn eigen handtekening: een bepaalde manier van kleurgebruik, bepaalde kleuren, bepaalde manier van schilderen etc.

Wanneer je niet een Van Gogh of een Picasso in huis hebt, zal het toch wat lastiger worden op deze methode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je niet eens langsgaan bij programma's als "tussen kunst en kitsch" of programma's van gelijke strekking. Er zijn daar kunstkenners die op al je vragen een antwoord weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grote veilinghuizen hebben regelmatig kijkdagen in allerlei plaatsen. En verder hebben wat grotere plaatsen wel een eigen veilinghuis waar je zo binnen kunt lopen.