De zuilen hebben acanthuisbladen als kapiteel. Het is ontstaan in Hellenistische tijd en is met name in de Romeinse tijd veel gebruikt. Heel mooi voorbeeld is het tempelcomplex in Baälbek in Libanon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Korinthische orde is de jongste van de drie bouworden van de Griekse bouwkunst, volgens overlevering gecreëerd door de beeldhouwer Callimachus. Vooral in het Romeinse tijdperk kende deze orde een grote verspreiding. De Korinthische orde komt met name voor in Klein-Azië.
Volgens Vitruvius (De architectura) onderscheidde de Korinthische orde zich alleen van de Dorische en Ionische door de vorm van de zuilen. Het hoofdgestel kon volgens hem zowel een Dorisch zijn, met trigliefen en metopen, of een Ionisch, met gebeeldhouwd fries en tandlijst.

Gewoonlijk paste men echter het Ionische hoofdgestel toe. Kenmerkend voor de Korinthische orde is de versiering van de kapitelen (Korinthische kapitelen), geïnspireerd door de bladeren van de acanthus, met op de vier hoeken een gereduceerde voluut uit de Ionische orde (die naderhand ook verwaarloosd zou gaan worden). Het toegepaste type kapiteel is bladwerkkapiteel en tevens voluutkapiteel.