Hoe realistisch zijn de prijsindicaties in Kunst en Kitsch?

Winkelprijs, inkoopprijs handelaar, verzekeringswaarde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Verzekerde waarde is altijd iets ( plm 25%) hoger dan de aankoopwaarde, voornamelijk omdat de klant dan denkt iets echt kostbaars gekocht te hebben. De verkoopwaarde ( dus voor welk bedrag de eigenaar het aan een handelaar kan verkopen) ligt op ongeveer de helft van de aankoopwaarde ( die je betaalt in een winkel, beurs of bij een handelaar) en die laatste wordt bij K&K genoemd. Heb je dus bij K&K een schilderij getaxeerd gekregen voor 3000 euro, dan kan je het aan een kunsthandelaar verkopen voor plm 1500 euro en na zwaar onderhandelen misschien voor 1800. Hij vraagt er in zijn winkel 3000 voor en op de verkoopbon staat ook vaak de verzekerde waarde, dat zal plm 4000 euro zijn). Anders gezegd: de taxatiewaarde bij K&K is de psychologische koopwaarde: wat iemand er gemiddeld voor over zou hebben het voor dat bedrag aan te schaffen.
Bij K& K gaat het er ook om de mensen blij te maken en ook bewust te worden van het culturele erfgoed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De deskundigen zeggen altijd: 'Als u dit nu zou moeten kopen, zou u zo'n ... euro kwijt zijn.'
Het gaat dus blijkbaar om de winkelwaarde, die natuurlijk hoger ligt dan wat een handelaar ervoor zal willen betalen. Hoe zich dat verhoudt tot de te verzekeren waarde zou ik niet durven zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij zaken als kunst gaat het vrijwel altijd om emotie. Het is wat de aanschouwer 'ziet' en 'voelt' bij het stuk dat hij bekijkt en ervaart. Dat is ook wat de waarde bepaalt tot op zekere hoogte.
Er zijn kunststukken van 'onschatbare' waarde die bestaan uit niets meer dan wat papier en een paar likken verf maar desondanks miljoenen waard zijn omdat een beroemde schilder dat gemaakt zou hebben.
Of klokken uit een bepaalde periode waarbij men 'íets' voelt of aan toeschrijft waardoor zulke objecten extreem gewaardeerd worden.

Aan de andere kant zet men kunstwerken weg als waardeloos, terwijl er door de maker uren en uren liefdevolle arbeid aan is gespendeerd en het resultaat er zeker mag zijn. Toch waardeert de taxateur dat dan als een 'prul' met weinig waarde, behalve dan de materiaalkosten! En waarom? De maker is wellicht een onbekend persoon en daarom niet interessant.
Het is allemaal zeer subjectief, commercieel en niet realistisch.

Bij Kunst & Kitsch zitten taxateurs die, in hun vakgebied, puur kijken en speuren naar voorwerpen die in hun branche een eventuele waarde vertegenwoordigen.
Met hun taxaties houden ze terdege rekening met het feit dat de bezitter er eventueel van af wil, het liefst dan aan hen.
De gegeven getaxeerde waarden zijn derhalve bewust 'interessant hoog' voor de bezitter maar nog altijd 'interessant' laag genoeg voor de taxateur om er een hele leuke winst op te kunnen maken.
Deze werkwijze valt vooral op bij zaken als sieraden en gebruiksvoorwerpen gemaakt uit edelmetalen als zuiver goud, zilver en diamanten... de getaxeerde waarde overschrijdt dan vrijwel nooit of evenaart ten hoogste het karaatgewicht van het materiaal waaruit het gemaakt is.

De soms genoemde 'verzekerde waarde' gaat uit van het feit dat het voorwerp uniek is en niet (meer) te vervangen is als het verloren gaat. "De Nachtwacht" van Rembrandt van Rhijn is bijvoorbeeld zoiets. Er is maar 1 origineel exemplaar en als dat verloren gaat dan komt dat ook nooit meer terug. Net als de werken van Van Gogh... Het zijn emotioneel hoog gewaardeerde werken en die worden verzekerd tegen een dito 'emotionele' hoge premie!
Zo verdiend iedereen dik aan wat men Kunst noemt, maar in feite emotie heet.

Vermogende mensen zijn bereid astronomische bedragen neer te tellen voor voorwerpen die, qua materiaal, een kostprijs hebben van enkele euro's. Maar enkel het feit dat er een beroemde naam achter zit of ... vul maar in, zorgen voor een levendige markt van K & K.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk is kunst handel: en niet zo'n klein beetje ook. Na de goudhandel is kunst een enorme beleggingsmarkt. Als het in de gewone aandelen slecht gaat belegt men in goud en kunst. En dan vooral beeldende kunst van oude en recente meesters met een bepaalde naam en faam. Alleen, levende kunstenaars gaan pas echt geld verdienen ná hun dood! Met het verstrijken van de tijd worden hun werken gaandeweg steeds meer waard, terwijl zij tijdens hun leven hun werk vaak maar slechts moeilijk verkocht krijgen.
Tenzij ze in opdracht werken, dan wordt daar wel de vooraf afgesproken prijs voor betaald.
En dat zijn dan vaak wel aanzienlijke bedragen maar dan toch nog lang geen fortuinen zoals op een veiling wordt betaald voor bijv. ... 'n Mondriaan met z'n 'vakken in kleur en wit' schilderij.
Helemaal niet realistisch. Men zegt maar wat om de mensen een gelukzalig gevoel te geven. Wellicht is het niet ondenkbaar, dat men personen op kosten heeft gejaagd in de veronderstelling een absoluut topstuk in bezit te hebben.
Maar probeer nu maar eens die ene gek te vinden die de prijs betaalt die K&K veronderstelde. Het is net als bij voetballers. Je koopt er een van 100 miljoen en veertien dagen later ligt ie in het gips. Waardeloos voor de rest van het seizoen en misschien nog erger.