Wat is wiskundige compositie precies?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Antoni
10 jaar geleden
Het late werk van Piet Mondriaan misschien, met die rode, blauwe en gele vlakken in een regelmatig patroon?

Antwoorden (1)

In de muziek wordt wel eens een gesproken van een wiskundige compositie, en dan bedoelt men als ik het goed begrijp dat de muziek op wiskundige patronen gebaseerd is.
Dat is misschien wat moeilijk voor te stellen, maar je kan bijvoorbeeld denken aan de reeks van Fibonacci, dat is een wiskundige rij van getallen waarvan de betekenis wat moeilijk uit te leggen is, maar de rij begint met deze getallen: 0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55, etc.
Dan zou je een melodie kunnen maken door bijvoorbeeld elk getal door 7 te kunnen delen, en de getallen die je dan overhoudt op te schrijven. In dit geval krijg je dan dus 0,1,1,2,3,5,1,6,0,6,1etc.
Je kan dan bijvoorbeeld besluiten om een 0 te zien als een C-noot, een 1 te zien als een D noot, een 2 te zien als een E-noot, etc.
Dan zou je in dit geval dus een melodie hebben die zo gaat: C,D,D,E,F,A,D,b,C,b,D, etc.
Nou is dat mogelijk een heel erg lelijke melodie, maar je kan ook bedenken dat je bepaalde noten gewoon niet gebruikt, in sommige toonladders klinken alle noten eigenlijk wel oke bij elkaar, als ik het me goed herinner is dat zo in een pentatonische toonladder. Daarbij gebruik je bijvoorbeeld alleen maar de noten C, D,E,G en A. Je kan dan zeggen dat een 0 een C voorstelt, een 1 een D, een 2 een G, een 3 een A, een 4 een hogere c, een 5 een hogere d, en een 6 een hogere e. Of je kan natuurlijk een andere rekensom gebruiken, dus niet de getallen uit de reeks van Fibonacci door 7 delen, maar door 5.
En op die manier kan je van alles doen. Je kan ook zeggen dat je het ritme bepaalt op basis van die getallen, dat een 0 bijvoorbeeld een hele noot voorstelt, een 1 een halve noot, etc. Of dat je een berekening gebruikt om op te baseren wat voor soort akkoorden je gebruikt.
En zo kan je natuurlijk op allerlei wiskundige ideeën een melodie baseren, door bijvoorbeeld het getal pi te pakken, dat is 3.14159265359etc. en daarbij zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat een 1 een C voorstelt, een 2 een C#, een 3 een D, etc.
Muzikanten die hier echt mee werken gebruiken waarschijnlijk veel ingewikkeldere patronen en weten het waarschijnlijk te doen op een manier die ook nog mooi klinkt, maar hopelijk snap je zo wel een beetje het idee.

Binnen de wiskunde gebruikt men trouwens ook wel eens de term compositie wanneer men een functiecompositie bedoelt, en dat is een bepaalde manier van twee wiskundige formules samenvoegen; dus het zou misschien ook kunnen dat iemand dat bedoelt wanneer hij het over een wiskundige compositie heeft.