Het rijksmuseum is vernieuwd, maar hoe schrijf je dat?

1- Rijksmuseum
2-RijksMuseum
3-Rijks Museum
of toch anders, via de website is het nogal onduidelijk.
https://www.rijksmuseum.nl/

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Als soortnaam moet het met een kleine 'r' geschreven worden. 'We gaan naar een rijksmuseum.' Dat kan, want er zijn er meer. Als eigennaam schrijf je het met een 'R': 'In het Rijksmuseum hangt de Nachtwacht.' Iedereen weet dat dit het rijksmuseum in Amsterdam betreft. Het leuke is dat de ontwerpster van het logo van dit museum in Amsterdam een spelfout heeft gemaakt: zij heeft het gespeld als Rijks Museum. Dat heeft de nodige artikelen opgeleverd in de media.

Toegevoegd na 46 minuten:
Beter gezegd: in het logo wordt de naam gespeld als RIJKS MUSEUM.
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
De M niet als hoofdletter, maar er staat een verkeerde spatie tussen.
Computoon
10 jaar geleden
In feite wordt het in het logo als RIJKS MUSEUM geschreven, met kapitalen dus en die foute spatie. In de lopende tekst wordt gelukkig Rijksmuseum geschreven.
Antoni
10 jaar geleden
Ik vond het helemaal niet leuk, als ik dat mag zeggen. Wel erg dom!
Computoon
10 jaar geleden
"Leuk' was inderdaad een minder toepasselijk woord. "De reden dat XXX heeft gekozen voor een spatie, die ze zelf bij de presentatie van het logo overigens een 'haarspatie' noemde, is dat het voor haar 'gevoel' wel twee woorden zijn vanwege de koosnaam Rijks. Bovendien liet de spatie zien, zei ze, dat bij typografie de ruimtes tussen de letters net zo belangrijk zijn als de letters zelf." (aldus NRC) Kijk, zo verander je een fout in een beewuste keuze :-)

Andere antwoorden (1)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Volgens het 'groene boekje' met een kleine letter. (rijksmuseum)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens de site van het Rijksmuseum met een hoofdletter R.
Computoon
10 jaar geleden
Ze hebben alle twee gelijk. Zo is er ook verschil tussen de katholieke Kerk en een katholieke kerk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou kunnen, maar het lijkt me toch dat het Rijksmuseum maar 1 officiële naam heeft.
Computoon
10 jaar geleden
Ja. Het museum waar de Nachtwacht hangt, noemt zich officieel het Rijksmuseum. Tegenwoordig zijn al die rijksmusea verzelfstandigd. Dat geldt bijv. ook voor het Scheepvaartmuseumen het Joods Historisch Museum.