Mag je foto's uitbrengen (commerciële doeleinden) waarin bekende merken (coca cola) in beeld zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Als ik het goed hem mag dit niet, je moet de merken dan censureren door ze bijvoorbeeld weg te vagen. Als je dit niet doet valt het onder sluikreclame en kun je een boete krijgen.

Sluikreclame is alle niet-toegestane reclame in een regulier radio- of televisieprogramma. Bij zowel publieke als commerciële media-instellingen is sluikreclame niet toegestaan (atikel 2.94, onder d, resp. artikel 3.7, tweede lid, onder d van de Mediawet 2008).

Dit geld overigens ook voor tijdschriften en social media.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe is zo´n product beschermd door het merkenrecht, en mag je het dus niet gebruiken zonder toestemming van de eigenaar van het merk. Als het merk er niet letterlijk op te zien is, maar wel het uiterlijk van hun product (bijvoorbeeld het kenmerkende silhouet van een coca-colaflesje) valt het als ik het goed begrijp onder het modellenrecht, en daarvoor geldt hetzelfde.
In de EU worden merkenrecht en modellenrecht geregeld in het 'Beneluxverdrag inzake de intellectuele eigendom'.
Aan de andere kant heb je bijvoorbeeld als kunstenaar het recht op vrijheid van meningsuiting, waardoor je in je foto´s ook producten moet kunnen gebruiken die bijvoorbeeld symbool staan voor een bepaald aspect van onze maatschappij.
Die rechten wringen soms, en dan hangt het van allerlei factoren af welk recht zwaarder weegt, het merkenrecht/modellenrecht of het recht op vrijheid van meningsuiting. Wiens recht zwaarder weegt, hangt af van allerlei factoren, zoals of er geld mee verdiend wordt door jou, of het merk/de eigenaar van het merk er schade door oploopt, en of het een bijdrage levert aan het maatschappelijk debat (bij kunst meestal wel het geval).

Je kan aangeklaagd worden door de eigenaar van het merk, en dan hangt het af van wat de rechter vindt van jouw belangen en de belangen van de eigenaar.
Als het puur commerciële foto's zijn en geen kunst denk ik dat de eigenaar een goede kans maakt, als het kunstfoto's zijn en je de producten gebruikt als onderdeel van je boodschap, maak jij denk ik een goede kans. Denk bijvoorbeeld aan kunstenaar Nadia Plesner in wiens maatschappijkritisch kunstwerk een tas te zien was die zeer duidelijk lijkt op een tas van Louis Vuitton. Zij werdaangeklaagd en in eerste instantie kreeg Louis Vuitton gelijk en moest zij fiks betalen als ze ermee doorging, maar uiteindelijk heeft zij wel gelijk gekregen op basis van vrijheid van meningsuiting.