Wat is het verschil tussen zomer- en lentekleuren?

Ik wil graag 4 schilderijen maken met elk een ander seizoen. Ik wil ze uitdrukken in kleuren. Voor winter dacht ik aan blauw en wit en voor de herfst dacht ik aan rood en bruin. Maar voor de zomer en lente kom ik er niet goed uit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

In de winter zien we buiten koele en heldere tinten b.v spierwit ijs. De lente echter geeft warme, lichte, zachte heldere kleuren. Tijdens de zomer zie je buiten, gedempte kleuren met een koel grijs/blauw waasje erover. De herfst heeft warme, diepe grondkleuren.
Link met kleurenkaart volgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Crea heeft het hier over mode kleuren en kleuren die bij iemand passen volgens zijn huidtype.
In de schilderkunst is dit wel enigsinds anders.
Overwegende kleuren voor de:
Zomer zijn gelig (zonnig), licht oranje en wit tot blauw voor de lucht en water.
Herfst zijn bruin, rood en grauw/grijs voor de lucht met wolken.
Winter zijn fel wit tot licht blauw (ijzig) en heldere lucht.
Lente meer fris groen en pastel voor bloemen met dan een lichtblauwe hemel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kleuren in de jaargetijden zijn sterk onderhevig aan het weertype. Zo zijn de kleuren in alle jaargetijden anders van toon bij somber weer, dan bij stralend zonnig weer.
Een open bewolkte lucht geeft veel dartelheid, zeker bij wat wind. Een dreigende onweerslucht geeft veel spanning, dat is het beste te zien als je bijvoorbeeld door het open eilandgebied rijdt van Zeeland bij voorbeeld.
Een frisse lentedag in een weiland met een loofbos of dennenbos geeft ook weer een ander aanzicht. Ook het tijdstip, van de dag is bepalend. De opkomende zon, de middagzon, de ondergaande zon. Strijklicht, heel mooi in de herfst vooral in de namiddagen of midden op de dag in een loof/dennenbos met nevel en grenzend aan een zandverstuiving . Uw vraagstelling getuigd eigenlijk van weinig eigen waarneming en dat hebt u als aankomend schilder toch wel nodig. Dit laatste is belangrijker, dan onze adviezen.