Waarom kun je beter niet fluiten aan een eind van een opera?

Na het eind van een voorstelling zijn er wel eens mensen die fluiten tijdens het applaus. Maar waarom kan je dat beter niet doen na een opera?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
ronron1212
8 jaar geleden
Weet niet welke andere voorstellingen jij allemaal bedoeld. Maar bij voorstellingen waar ik kom wordt alleen een applaus gegeven en niet gefloten is ook een beetje ordineer.
Erna55
8 jaar geleden
Er zijn ook gelegenheden waarbij fluiten een teken is van ongenoegen. Scheidsrechters worden " uitgefloten " . Na een slechte voorstelling kan een band "uitgefloten" worden door het publiek. Het is daarom dat fluiten niet altijd gewaardeerd wordt.

Antwoorden (2)

Omdat het niet passend is in de omgeving waarin de opera wordt uitgevoerd.

Fluiten kun je doen als reactie op een beslissing van een scheidsrechter bij een voetbalwedstrijd. Of tijdens een popconcert. Maar bij klassieke muziek hoort een wat meer ingetogen blijk van waardering van het publiek.

Geloof het of niet maar ik heb meegemaakt dat een kerkkoor aan het eind van de viering een applaus kreeg. Dat "hoort" ook niet want het koor zingt op zo'n moment niet ter meerdere eer en glorie van zichzelf.
8 jaar geleden
Fluiten is inderdaad niet gepast in een operahuis (of bij klassieke muziek). Om niet te zeggen ordinair. En het wordt geïnterpreteerd als een uiting van afkeuring (uitfluiten dus).
Als je iets extra wil doen naast applaudisseren, kan je roepen: Bravo (voor de zanger) of Brava (voor de sopraan).