wie weet er hoe je perkament knutselt ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je?
Wil je met perkament gaat knutselen.
Wil je het maken?
Of wil je er iets van maken? Weet je wel wat perkament is?
anneliez
11 jaar geleden
bedoel je soms papier scheppen?

Het beste antwoord

Als het gaat om een knutselopdracht o.i.d. voor kinderen dan kan je een groot stuk papier pakken en hier eerst je tekst/ tekening/ schatkaart op zetten.
Vervolgens zet je een grote kop thee. Het papier rol je op en zet je in de thee. Het papier verkleurd hierdoor en gaat oud lijken. Na een tijdje draai je het papier om en zet je het andersom in de thee.
Als de thee goed in het papier is getrokken droog je het papier. Dat kan gerust snel op de verwarming (theedoek eronder).
Om het helemaal af te maken kan je nog met een aansteker de randjes wegbranden en direct uitblazen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gevaarlijk advies. Niet thuis doen, want perkament is zeer licht ontvlambaar. Er bestaat zeer groot brandgevaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel ook niet het echte perkament zoals beschreven door
momopoyolo, hè?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit heb ik gedaan en het is gelukt

Andere antwoorden (1)

Als je wilt weten hoe je perkament kan maken, dan lees je dat hier:

De fabricage van perkament
1.Een dier werd geslacht en de huid werd eraf gehaald.
2.De huid werd langdurig geweekt in stromend water om het zacht en schoon te maken.
3.De huid werd in kalkwater gelegd, waardoor de haarwortels en vleesresten los kwamen te zitten.
4.Haarresten en vleesresten werden voorzichtig verwijderd met behulp van een sikkelvormig mes.
5.De huid werd opgespannen op een houten raam, waardoor het een glad oppervlak kreeg.
6.Nog eenmaal werd het perkament afgeschraapt en ten slotte gepolijst met puimsteen en kalk.
7.Het perkament werd op maat gesneden en net als papyrus tot hele lange stroken aan elkaar geplakt en om een stokje gerold tot een boekrol (Latijn: volumen), ofwel dubbelgevouwen tot een boekkatern. Aan elkaar genaaide katernen noemde men een codex. De laatste vorm kwam in zwang vanaf circa 100 na Christus en was een eeuw later de meest gangbare boekvorm geworden.