Van wie is de handtekening op dit schilderij?

Ik kan ook via Google niet achterhalen wie deze schilder is.
Erachter staat een jaartal namelijk 1913
Wie o wie weet wie deze schilder is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Het lijkt te gaan om Jacques-Émile Ruhlmann. Zelf was hij meer art-deco binnenhuisarchitectuur dan schilder, zoals in bijgevoegde bron valt te lezen. Hij heeft echter ook de kunsthandel van zijn vader overgenomen en dat kan het verklaren.

In de eerste helft van de 20ste eeuw lieten kunsthandelaren namelijk vaak schilderijen in opdracht maken door broodschilders en zetten daar dan hun eigen handtekening onder i.p.v. die van de schilder. Omdat de afbeelding absoluut niet art-deco is, denk ik dat dit ook zo'n schilderij is. Vermoedelijk heeft Ruhlmann het dus niet zelf gemaakt, maar is het wel zijn handtekening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vraag voortvloeiend uit uw antwoord; waarom deden mensen dat? om het eigendom aan te geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was vooral om reclame te maken voor de kunsthandel in kwestie. Het was behoorlijk populair om op deze manier een schilderij te bestellen en dus was het de kunsthandel die in eerste instantie nieuwe klanten hoopte te trekken en niet de kunstenaar.
In deze tijd klinkt het wat onsympathiek, maar destijds hadden mensen nog niet de beschikking over hoogwaardige reproductietechnieken en op deze manier konden veel mensen zich toch een schilderij in huis veroorloven.