Wat is de naam van de kunstenaar die (naar ik meen in de jaren 60) zestig stenen op een hoop liet werpen in de Tate Gallery en dat kunst noemde?

Hij deed dit ter provocatie om aan te tonen dat als een kunstenaar iets doet/maakt, men het automatisch kunst noemt en een waarde er aan geeft. Het betrof een man met lang haar/lange baard. De titel was iets van "Sixty stones" of "Sixty rocks".

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je Carl Andre bedoelt, hoewel hij niet geheel aan je beschrijving met lange baard voldoet.

Andre is een Amerikaans minimalistisch kunstenaar en maakte in de jaren 60 de serie "Equivalent", waarin hij 8 maal 120 stenen (60x2 op elkaar) in verschillende vormen plaatste.

":::: The exhibit comprises one-hundred-and-twenty fire bricks, arranged in two layers, in a six-by-ten rectangle. All eight structures in the series have the same height, mass and volume, but different shapes. Thus they are all "equivalent". ::::"

Zijn bekendste werk, Equivalent VIII, werd in 1966 door de Tate Gallery aangeschaft. De discussie die het werk losmaakte kreeg de naam "Bricks controversy". Het museum kocht het werk ("met belastinggeld") voor meer dan tweeduizend pond, terwijl de materiele waarde natuurlijk stukken lager lag.

Het kunstwerk is nog steeds te zien in Tate Modern, in het Londense Bankside.

Toegevoegd na 1 uur:
Correctie: het in 1966 gemaakte werk werd pas in 1972 door Tate aangeschaft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Anton Heiboer? Die deed ook zoiets..