hoe kan ik het beste een stop motion maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een hoop geduld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je 1 of 2 iphone/ipad/ipods waar je woont of samen met een vriend?
Dan raad ik je aan imotion te downloaden. Dit is een hele goede app die heel handig en professioneel is. Onthoud dat je de camera/apparaat waarmee je de fotos houd op een plek moet neer zetten en deze zo steady mogelijk moet houden.

Antwoorden (2)

1. Een hoop geduld
2. Het materiaal voor de stopmotion
3. Een camera inclusief standaard waar je hem op kunt zetten.
4. een vaste tafel met genoeg ruimte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is makkelijker dan je denkt. alleen gaat er wel wat tijd in zitten. Maar wat de beste manier is moet je zelf even uitvissen.

Je bedenkt eerst met wat voor materiaal je je filmpje wilt maken. Dit kan bijvoorbeeld met snoep (voor school heb ik ooit zo'n filmpje met snoep gemaakt) met klei waar je figuren van boetseert. Met Lego poppetjes, knuffelberen, tekeningen (gaat veel tijd inzitten) net als Adobe flash of zo'n ander programma op de pc. Tenzij je daar heel erg handig in bent.

Daarna maak je een storyboard. Een vel met vierkantjes erop waar je het verhaal ongeveer in uit tekent. Dan heb je je verhaal klaar.

Daarna regel je een foto toestel en ga je aan de slag.

In mijn geval hadden we van een walnoten 2 muisjes gemaakt. Staart van dropveter en op een vel papier ging het verhaal zich afspelen. Met snoepjes als grond en uitgeknipte wolken en een zon.

voorbeeldje met ene lego poppetje dat wandelt:

Je zet het poppetje op bijvoorbeeld (nep) gras.
Je maakt een fotootje van het figuurtje.
Daarna zet je het beentje van het poppetje een stukje naar voren. Maakt weer een fotootje. Zet het beentje nog een stukje naar voren. Knipt weer een foto. En doet vervolgens het beentje weer een stukje terug. fotootje, en beentje weer nop de grond. Ditzelfde kun je met de armpjes doen. Want als je loopt beweeg je je armen vaak ook. Dit proces kun je een paar keer herhalen maar je kunt dit ook kopiëren en plakken in bijvoorbeeld windows movie maker. Maar dan krijg je wel steeds dezelfde beeldjes achterelkaar. Je kunt van alles verzinnen dat ie ergens op klimt, iemand tegenkomt, ergens tegenaan botst enz enz. Tekstballonnetjes geven. Maar dat kan ook in movie maker.

Als je het verhaal op de foto hebt gezet dan zoek je een computer op met bijvoorbeeld windhoos movie maker erop. Zit meestal standaard op de computers dacht ik.
Bij start foto toevoegen voer je de foto's in. bij bewerken verander je de weergaveduur. Bijvoorbeeld in 0,25. Moet je zelf een beetje uitvissen. Muziekje eronder. En klaar is je filmpje!!!

Nog een voorbeeld met papier en tekst: http://www.leerwiki.nl/Een_stop-motion_filmpje_maken

Oja denk om het licht. Als je het bij het raam doet en de zon schijnt en daarna komt er een wolk voor. Dit zie je misschien op de foto's. De verschuiving van de zon zie je in mijn filmpje. Het papier word af en toe donkerder en lichter.

Volgens mij was dit het en anders kom je er wel achter als ik iets vergeten ben te vertellen.

Succes !!!