Is het gebruikelijk om bij een vernissage iets mee te nemen voor de kunstenaar?

Zondag 4 november is de opening van een expositie van aquarelschilderijen in Maastricht, waarvoor ik ben uitgenodigd. Neem je dan iets mee, bijvoorbeeld een mooi boeket, of is dat overdreven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
37K

Het beste antwoord

Omdat er zoveel verschillende kunstwereldjes zijn met allemaal hun eigen "regels" en (ongeschreven) wetten is het moeilijk daar een eenduidig antwoord op te geven. Wat ik zelf altijd hanteer is de vraag hoe dichtbij de kunstenaar in kwestie bij mij staat. Als het iemand betreft waarmee ik een bepaalde band heb ben ik geneigd iets mee te nemen. En als ik echt niet weet wat: gewoon een bloemetje; het gaat om het gebaar. Maar ik voel me eigenlijk nooit verplicht daartoe, wat ongetwijfeld te maken heeft met de wetten en regels uit de kunstwereld waarin ik mij af en toe beweeg:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat wordt wel gedaan. Maar soms is het niet handig om bloemen mee te nemen, omdat er geen gelegenheid is om die in het water te zetten. Dus je kan ook denken aan een flesje wijn of een bloemstukje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet een voorgeschreven etiquette om iets mee te nemen naar een vernissage. Overigens een wel heel vreemde naam om dat zo te noemen voor een opening van een expo van aquarellen.
Aquarellen worden doorgaans niet gevernist. De aquarellen worden in principe beschermd door een passe partout en het geheel achter glas. Neemt niet weg, dat er tegenwoordig wel aquarelvernis te koop is maar van oorsprong werd een aquarel niet gevernist.

Vernissage

Een vernissage is de feestelijke opening van een kunsttentoonstelling, doorgaans in aanwezigheid van de kunstenaar(s).

Het woord is afgeleid van het Franse vernis, wat ook het Nederlandse woord is. Het slaat op de voormalige gewoonte van kunstenaars om tijdens de opening van de tentoonstelling de laatste hand aan hun werk te leggen door het aanbrengen van de laatste laag vernis.

De vernissage is, naast de officiële opening van een tentoonstelling, vaak ook een sociale gebeurtenis waar bezoekers naartoe gaan om gezien te worden en om in informele sfeer met de kunstenaar te praten over diens werk. Ook critici en pers kunnen hierbij worden uitgenodigd.

De term finissage is ontstaan om de ceremoniële afsluiting van een tentoonstelling aan te duiden.
Bronnen: