Graveren en etsen zijn verschillende technieken.
Dat verschil zit in de manier waarop de lijn in het metaal wordt gemaakt.

Bij de gravure wordt met kracht een lijn in het metaal gesneden, tegenwoordig meestal met een v-vormig beiteltje. Bij de ets wordt de metalen plaat bedekt met een waslaag en met een naald tekent de etser door de waslaag heen. In tegenstelling tot graveren kost dit geen kracht en kunnen soepele, vlotte lijnen worden gebruikt. Daarna gaat de plaat in een zuurbad en het zuur bijt een groef waar de naald de waslaag heeft weggehaald.
12 jaar geleden
Inderdaad, er is een verschil in techniek zoals Pieter 2011 aangeeft, maar er is ook een verschil in materiaal. Een kopergravure wordt, zoals het woord al zegt, gegraveerd in een koperen plaat, voor een ets gebruikt men tegenwoordig meestal zink.

Toegevoegd na 8 minuten:
O,ja, en het woord 'grafiek ets' is dubbelop. Ets is voldoende. Grafiek omvat de grotere groep van grafische technieken, waarvan de ets er een is.