Welke beelden staan op de gevel van het huis in de lange straat 23 in Brugge en wie is de kunstenaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
weet toeristenbureau Brugge dit niet?

Het beste antwoord

De herenwoning aan de Langestraat 23 in Brugge is in 1985 en 1986 verbouwd naar ontwerp van architect Erik van Biervliet. Hierbij is de gevel geaccentueerd door bronzen beeldhouwwerken.

Deze beeldhouwwerken zijn ontworpen door de kunstenaar Jef Claerhout (geboren in 1937 in Tielt, België).

Ik vond deze informatie in de masterproef van Sophie Anseeuw over de architect Erik van Biervliet. In de masterproef wordt het gebouw en de kunstenaar genoemd. Zie de bron, op bladzijde 89.

Ik heb geen naam voor de kunstwerken kunnen vinden.

Toegevoegd na 4 jaren:
In dit document https://issuu.com/westtoer/docs/kaart_claerhout_1_ "Beelden van Jef Claerhout" staat vermeld dat de beelden Jan Breydel en zijn geliefde voorstellen. Ze zitten op de rand van het balkon van Residentie Jan Breydel. "Architect Erik van Biervliet gaf opdracht om deze bronzen beelden te maken. Jan Breydel, één van de helden tijdens de Vlaamse strijd tegen Franse vorst Filips de Schone in 1302 heeft zijn zwaard bij en kijkt in de richting van het centrum. Zijn geliefde draagt middeleeuwse schoentjes.", staat er verder nog in het document vermeld.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Via Google maps en streetview zie je op een balkon in de Langestraat Brugge, twee bronzen beelden. De één stelt een vrouw voor, de ander een man. Het is niet duidelijk of het balkon bij het hele pand hoort of dat het bij een particulier appartement hoort.
Ik heb verder niets over de beelden kunnen vinden