Heeft het originele schilderij van Leonardo Da Vinci's "Het laatste avondmaal" nou bekers of niet?

Hey all,

ik heb net de film "de Da Vinci Code" gekeken, en daarin word verteld dat er helemaal geen bekers op tafel staan, in tegenstelling tot wat Sophie Neveu dacht. In het boek staat echter dat elke man (en de vrouw natuurlijk ;) ) een eigen beker heeft, allemaal hetzelfde. Als ik op google afbeeldingen kijk kom ik eerst een schilderij zonder bekers tegen, en daarna ineens eentje zonder. Wat ik nou wil weten; staan er op het originele schilderij nou bekers of niet?

Toegevoegd na 20 minuten:
De tweede "zonder" moet "met" zijn ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Op het schilderij van Da Vinci staan geen avondmaalsbekers afgebeeld.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook de heilige graal ontbreekt, de beker waaruit de apostelen Jezus bloed zouden drinken.

In de uitvergroting wel gewone bekers, maar hiervoor moet je flink uitvergroten.

Bijgaand enkele discussies over het boek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet het origineel, maar er staan wel correct glazen afgebeeld. Het was een maaltijd en je moest toch ergens uit drinken. Ik doe er ook een vergroting bij van het origineel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, waarschijnlijk wijnglazen. Een maaltijd zonder glazen is natuurlijk ook raar. Waar het m.i. in de discussies over gaat is het ontbreken van de avondmaalsbeker (de kelk).
Op het originele schilderij komen geen bekers of glazen of kelken voor. Het boek is spannend, maar vol onzin. De film heb ik niet gezien en ga ik ook niet zien, dus daar zeg ik niets over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...(en de vrouw natuurlijk) deze tussen haakjes geplaatste opmerking van de vraagsteller zal de verbazing wekken (als dat waar was) van de gehele wereld. Jezus en zijn leerlingen, twaalf in getal vierden het Laatste Avondmaal. Zij zaten niet, maar lagen aan....!
Het Laatste Avondmaal
Jezus genoot het Laatste Avondmaal met 12 leerlingen.
Dat waren:
1 Simon Petrus
2 Andreas een broer van Petrus
3 Jacobus de meerdere of oudere
4 Joannes broer van Jacobus
5 Philippus
6 Bartholomeüs
7 Mattheüs of Levi
8 Thomas
9 Jacobus de minder of jongere
10 Thaddeüs of Lebbeüs (ook Judas van Jacobus)
11 Simon
12 Judas Iskarioth(de verrader)

Het idee dat de figuur rechts van Jezus niet Joannes maar Maria Magdalena zou zijn steunt nergens op. Joannes wordt zonder baard afgebeeld en zal door zijn zachte gezichtsuitdrukking op een vrouw lijken. Maar over het algemeen gaat men er van uit dat het gewoon Joannes is.
Het boek en de film kent vele rijke fanthasiën, die niet door de bijbelse geschiedenis worden ondersteund.
Ook was het in die tijd niet gebruikelijk de wijn bij de maaltijd uit bekers of glazen te drinken. De wijn vormde onderdeel van een gerecht -charoset- dat in een houten nap was bereid en bestond uit bv. gehakte noten, suiker of honing of een mengsel daarvan, gehakte of geraspte appels, kaneel en zoete wijn(de Asjkenazische bereidingswijze). Er bestaat ook een Sefardische variant. Men doopte het brood in de charoset en at daar dan van.

Toegevoegd na 5 minuten:
Neemt niet weg dat er een kelk met wijn op tafel kan hebben gestaan, die Jezus aan de leerlingen aanbood met de opdracht:" Drink allen hieruit...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een degelijk antwoord @gerard, maar er werd door Jezus geen wijn aangeboden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste katoen, het volgende valt te lezen in
Lukas hoofdstuk 22 : vers 1-33. Ik citeer uit het Laatste Avondmaal
vers 17 en 18
17"Toen nam Hij een kelk,* sprak het dankgebed uit, en zeide:Neemt en verdeelt hem onder elkander. 18 Want ik zeg u: Van nu af aan zal Ik de vrucht van de wijnstok niet meer drinken, totdat het koninkrijk Gods is gekomen.
* Het nuttigen van deze beker wijn, na het dankgebed, behoorde nog tot de plechtigheid van het joodse paasmaal. het volgende valt te lezen in
Matteus Hoofdstuk 26 vers 1 -29
vers 26 - 29
26Terwijl zij nu aten, nam Jezus het brood enz.enz
27 Daarna nam Hij de Kelk, en sprak een dankgebed uit, gaf hun de kelk, en zeide: Drinkt allen hieruit; 28 want dit is mijn bloed enz.enz. 29En ik zeg u: Van nu af aan zal Ik deze vrucht van de wijnstok niet meer drinken, tot op de dag... Markus schrijft het volgende over deze bijzondere gebeurtenis
Markus Hofdstuk 14 : vers 1 - 25
vers 22 terwijl zij nu aten, nam Jezus het brood enz.enz.
23 Daarna nam Hij de kelk; en zij dronken er allen uit. 24 En Hij zeide tot hen....25 Voorwaar, Ik zeg u: Ik zal de vrucht van de wijnstok niet meer drinken... Graag uw reactie.