Wie weet waar in Amsterdam dit standbeeld staat?

Deze foto is gemaakt in 1976 maar we weten niet meer waar het stond. Wel in Amsterdam in ieder geval.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
Als je hier geen antwoord krijgt, vraag het dan eens bij het gemeentearchief

Antwoorden (2)

Dit is het in brons gegoten beeld ''De Europeanen'', van Carel Kneulman. Het stond tegenover het Concertgebouw.

Ik heb alleen geen idee of het daar nog steeds staat.

Toegevoegd na 3 minuten:
'Bij de herinrichting van het plein in 1996 moesten alle kunstwerken wijken en sindsdien staat het beeld in opslag.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je bron had gelezen - waar ik nog druk mee bezig was, heb dezelfde bron gevonden - had je het wel geweten. ;)
Het is het beeld 'De Europeanen" van Carel Kneulman , en werd al in 1949 gemaakt. Het heeft 30 jaar op het Museumplein gestaan van 1967 tot de herinrichting van het plein , daarna is het weggehaald en nooit meer teruggeplaatst.
De foto moet dus op het Museumplein gemaakt zijn.

Het beeld is overigens niet van brons, maar van gips en vaseline (!).

Toegevoegd na 1 minuut:
In 2009 kwam het beeld - van de maker van Het Lieverdje trouwens - weer 'in beeld' en waren er plannen voor herplaatsing, maar dat is blijkbaar nooit gebeurd. Het staat eigenlijk al sinds 1996 in de opslag.

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie (ben ook wat te snel) ; het beeld was oorspronkelijk van gips, en is later (in 1967) alsnog in brons gegoten en TOEN 30 jaar geëxposeerd. Ik vroeg me al af hoe ze dat al die tijd goed gehouden hadden :)