Wat is het verschil tussen Impressionisme en Expressionisme?

Zou iemand mij dat erg duidelijk kunnen uitleggen, want ik lees overal het verschil, maar zodra ik een schilderij zie, lukt het mij niet altijd het uit elkaar te houden.
Vooral bij schilderijen die bij de romantiek horen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33K

Antwoorden (3)

Impressionisme:
- snelle toetsen in de verf goed zichtbaar.
- lichteffect weergegeven.
- snel werken, vaak verf op doek gemengd.
- schaduw bevat alle kleur, bijna geen zwart gebruikt.
- werking van licht en sfeer geschilderd, vooral buiten.
- snelle directe schildertechniek.
- toevallige compositie en abrupte afsnijdingen.
- alledaagse onderwerpen (werkelijkheid).

Expressionisme:
- uitdrukken van gevoel.
- kleur geeft gevoelswaarde.
- onnatuurlijk felle kleuren.
- grove penseelstreken.
- sociaal engagement.
- vervorming om de expressie te versterken.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt. Dit zal me goed opweg helpen
Impressionisme: het weergeven van de werkelijkheid zoals die doorleefd en gevoeld wordt.

Expressionisme is in de eerste plaats het uit van gevoelens: ogenschijnlijk doet men maar wat. Men spreekt zich uit. Toch leidt het tot verrassende schilderijen, muziek, dans etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens met InekevL (maar ik mag nog niet stemmen).

Impressionisme
Deze kunstenaars proberen weer te geven wat hun impressie/indruk is van wat zij zien en willen weergeven. Historisch gezien een reactie op het classicisme. Men is nog steeds bezig om een (bestaand, herkenbaar) beeld weer te geven. Maar er komt ook een gevoel of indruk bij, wat wordt verwerkt in het werk.

Expressionisme
Deze kunstenaars willen zichzelf uitdrukken in het kunstwerk. Het bestaande reproduceren is niet meer het uitgangspunt. Een gevoel, idee of intuitie wordt vastgelegd in een werk.

Je zou kunnen zeggen dat impressionisme meer introvert is (naar binnen gericht). En dat expressionisme meer extravert is (naar buiten gericht). Maar ik schend met deze opmerking vast een aantal heilige huisjes. Waarvoor alvast excuses.