wat is een bezinningsplek?

Wat definieert een bezinningsruimte? Hoe zit het ontwerpproces van zo’n ruimte concreet in elkaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (6)

Bezinning is een beslissende stap om een les te kunnen trekken uit wat we rond ons zien gebeuren. Een bezinningsplek is dus een plek waar we iets van kunnen leren. Dit kan bijvoorbeeld een plek zijn waar iemand is overleden door zinloos geweld: deze plek kan dus dienen met de boodschap: 'Gebruik geen geweld, je kunt de gevolgen niet overzien.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bezinningsplek kan van alles zijn.
En zich overal bevinden.

Bezinnen is
1) Beraden 2) Goed nadenken 3) Mediteren
4) Nadenken 5) Overdenken

Dat kan overal.
Dat kan
* op een begraafplaats als je de doden wilt herdenken en wilt mediteren.
* in een rustige plek in je huis. Als je de telefoon en de bel af zet en ruimte maakt voor jezelf.
* in je bed. Als je je gedachten bewust kan sturen en je wilt concentreren op wat je wilt overdenken.
* in een kerk, moskee, of wat voor gebedsruimte dan ook.
* een bankje of ander rustig plekje in de natuur.

Maar als je bedoelt dat je een bezinningsplek zou willen inrichten in een openbaar gebouw, bijvoorbeeld een ziekenhuis, dan is het zaak om zo'n plek"
* rustig te houden qua inrichting. Geen felle kleuren, geen drukken aankleding, geen tierlantijnen.
* zorgen dat iedereen zich daar op zijn/haar gemak voelt.
* Stilte!
* Ruimtelijk genoeg om voor iedereen die dat wil een gevoel van afzondering te creeren. (dus geen kringetje van stoelen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bezinningsplek kan idd van alles zijn. Het is een ruimte waarin je tot bezinning kan komen en dat kan voor sommige al gewoon een werkplek zijn. (om bijvoorbeeld over je gezin thuis na te kunnen denken) Dus de plekken kunnen variëren van thuis in je tuin, tot in de gevangenis.

Afhankelijk voor welke doelgroep je een ontwerpproces van zo'n ruimte in elkaar wilt zetten, moet je dus eerst weten wie, waar over na moet/wil denken, pas dan kun je verder met je laatste vraag ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bezinnings plek moet een ruimte zijn die veilig en prettig aanvoelt.
Het moet een plaats zijn even weg van de huidige maatschapij.
Het mag er niet te licht zijn, maar zeker ook niet te donker.
De bezinningsplekken die ik gemaakt heb,zitten voor een deel onder de grond, hierdoor is het nooit te warm, maar ook nooit te koud.
Is het echter winter, dan kan het verwarmt worden.
Er branden kaarsjes en de ruimte is rond, hierdoor zit er niemand op een slechte of goede plaats.
Bij mij kunnen er tien mensen zitten.
Er heerst een bijzondere energie, die deze ruimte een sterk gevoel van geborgenheid geeft.

Op de foto de grot in het Rana park.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan iedere plaats zijn, waar je even tot jezelf kunt komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bezinningsplek zou plaats moeten bieden aan eenieder die wil nadenken of wil bidden. Dat kan soms conflictueus zijn. Zo zal een protestant het niet prettig vinden als er beelden aanwezig zijn die voor een katholiek wellicht belangrijk zijn. Zo zal de ene zittend willen bidden en de ander wil zich wellicht ter aarde werpen.

Over het algemeen wordt geprobeerd een neutrale ruimte in te richten, waarbij teruggegrepen wordt op natuurelementen.

De ontwerpprocessen verschillen per locatie. Daar is geen eenduidig antwoord op te geven.