Neopop verwijst naar het werk van een aantal kunstenaars die aan het eind van de jaren tachtig van de twintigste eeuw in de New Yorkse kunstwereld verscheen. Met de methoden, beelden en materialen van de pop art uit de jaren zestig als uitgangspunt, gaf neo-pop het erfgoed weer een vorm van conceptuele kunst in de meest ironische en objectieve zin van het woord. De scheiding tussen kitsch en kunst bestond niet langer.

Achter de visuele overeenkomst van popart en neopop steekt een groot verschil in benadering en mentaliteit. Andy Warhol en anderen namen in hun werk beeldelementen, technieken en materialen uit reclame, strips, TV en films op, onder meer om af te rekenen met het traditionele idee dat een kunstwerk zijn waarde ontleent aan een individuele signatuur. Het was er niet om te doen het onderscheid tussen 'high art' en 'low art' definitief op te heffen.

Neo-pop kunstenaars willen dat wel; Koons en Steinbach nemen de psychologische en visuele kwaliteiten van de consumptiecultuur bloedserieus. Ze plaatsen het meest banale verlangen naar zekerheid en veiligheid en de makkelijkste, a-intellectuele manier van ordenen op een voetstuk. Niet om ze te laten schitteren in stompzinnigheid en daarmee te shockeren, maar om ze feestelijk binnen te halen als de dragers van een nieuwe kunst.
Amadea