Is schoonheid uit te drukken in geld?

Gezien op 'Tussen Kunst en Kitsch': je hebt in een rommelwinkeltje een beeldje gekocht voor 50 Euro. Je vindt het echt heel mooi. Om wat meer van het beeldje te weten ga je naar de uitzending. Daar blijkt dat het beeldje minimaal 80.000 Euro waard is.

Als het jouw beeldje is, vind je het dan nog steeds zo mooi of heeft de financiële waarde invloed op de perceptie (positief of negatief)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel 80.000 waard, maar vind maar eens een koper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er geen koper voor vindt is het geen 80K waard.

Het beste antwoord

Nee geen invloed denk ik want het is gekocht omdat je het al mooi vond. Je kunt er wel trots op zijn dat je het voor een prikkie hebt gekocht.
Die trots is dan voor de koper de toegevoegde waarde misschien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

je zou hem altijd mooi vinden. En met zo'n waarde zou je nog mooier vinden. Dus het invloed zou gewoon positief blijven met zo waarde. Er is niks mis mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoonheid is een subjectieve beleving en daarom nooit op een bepaalde manier uit te drukken in geld.
Het is in dat geval niet de letterlijke schoonheid die het beeldje waardevol maakt, maar de schoonheid of het unieke wat anderen er eventueel aan toe kennen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets wat je erg mooi vindt, blijf je gewoon erg mooi vinden,
maakt niet uit wat het kost of wat het waard is. Als je het ooit kocht omdat je het mooi vond, vind je het echt niet ineens lelijk omdat het ineens veel meer waard blijkt te zijn. Sommige mensen erven wel eens iets, wat ze spuuglelijk vinden en wat dan ineens veel geld waard blijkt te zijn. Ze hebben het ergens weggestopt omdat ze er niet blij van worden om te zien, maar vanwege de emotionele waarde toch willen bewaren. Als ze te weten komen dat dit een zeer kostbaar item is, blijft dit toch voor hen een lelijk ding, dat ze niet ineens te voorschijn halen om ervan te genieten, als je iets echt lelijk vindt, wil je het niet eens zien, ondanks de geldwaarde. Bij mij zou het weer naar zijn donkere onzichtbare plekje verdwijnen. Als het voor mij emotionele waarde zou hebben, zou ik het toch niet verkopen. Ik zou wel mijn zoon hiervan vertellen en het aan hem vererven. Mag hij bepalen wat hij ermee gaat doen, als wij er niet meer zijn.
14 jaar geleden
Als je 80.000euro kan missen zal geld geen invloed hebben...maar praktisch gezien is schoonheid gratis, kleur-en geurloos ookal vind je weinig nog gratis in deze maatschappij.
Schoonheid is puur en puur zijn is overal te bereiken, de waarde van geld heeft pas invloed als deze schoonheid zoveel bekostigingen nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iets een hoge geldwaarde krijgt toegemeten, geeft dat aan, dat een heleboel mensen het ook mooi vinden.
Dat is de enige betekenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is persoonlijk. Dus een antwoord waar merendeels van de bevolking verschillend op antwoorden zal. Maar persoonlijk vind ik het dan helemaal niet mooier. Bij de gedachte dat geld bedoeld is om dingen te kopen, maar ook om een status op te bouwen en aanzien krijgen. En natuurlijk ook macht uit oefenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, schoonheid verkoopt, toch?!
De waarde hangt van de koper af: Wat heeft de koper over voor het beeldje. Vind je het beeldje zo mooi (dus persoonlijke schoonheid) dan heb je er meer voor over dan als je het beeldje minder mooi vindt. Kortom, (persoonlijke) schoonheid is uit de drukken in geld.