Weet iemand waar deze (tabaks)pot vandaan komt en hoe oud hij is?

Hij is van aardewerk en 18 cm. hoog.

Toegevoegd na 21 uur:
De tekens zijn de `drie klokken`De pot zou dus in Delft gemaakt zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
staat er iets in de onderkant van de deksel of op de bodem van de pot?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de deksel staat niets en onder de pot staan alleen deze 3 blauwe tekentjes.

Antwoorden (2)

Vermoedelijk is het Delfts Blauw en gezien de rand is hij uit de 18e eeuw.Ik zie helaas wel een beschadiging aan de voet. De moeite waard om bij Kunst en Kitsch te laten zien.

Toegevoegd na 20 uur:
Delfts blauw is een algemene benaming, het hoeft dus niet persé het atelier te zijn van Koninklijke Delft. De deksel baart mij in die zin zorgen, dat dat in de 18e eeuw niet normaal was. Dan zou er een koperen deksel op zitten. Ik heb zelf een tabakspot uit de 18e eeuw ( met een koperen deksel) en daar staat ook een indiaan op; de tekening op die oude pot is veel fijner en de kleur blauw is ook anders. Het afbeelden van een Indiaan ( denk aan de regio Midden-amerika, Suriname, Guyana enzo) was gebruik als het over tabak gaat en de naam wijst op een bepaalde soort tabak.
Ik trek dus mij idee over de 18e eeuw in en schaar me bij de andere antwoorden. Kunst en Kitsch zou ik dus ook maar overslaan. Reken maar op 20e eeuws, gewoon een leuke faïence pot uit Nederland.

Toegevoegd na 1 dag:
Inmiddels heb ik een heleboel antieke tabakspotten bekeken. Ze hebben allemaal een Indiaan en een zeegezicht en dragen de namen van ( neem ik nu aan) havens of plantages: St.Vince, Portorico, Hanover,Marteniek ( zo gespeld), St. Omer, Varinas, Rappé.
Er waren ( tabaks) plantages in Guyana, Suriname en elders in het Caribisch gebied, dus ook op de eilanden zoals Cuba en Martinique.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk onderwerp om te onderzoeken :)

Op de pot staan twee worden, Cuba en Tonca. Nu, Cuba is natuurlijk het land en Tonca zijn de tonka bonen die ook in pijp tabak gebruikt worden.
Op het plaatje zie je een Indiaan.
Tegenwoordig staat Cuba vooral bekend om zijn Cubaanse sigaren en niet zozeer de pijp tabak. Ten tijde van de Indianen en dat zal hier een Taíno indiaan zijn (valt onder de Arawak indianen), werd ook al tabak verbouwd en daar zal dit plaatje over gaan. Dat is de periode 1400-1500 waar het toen overging (eerste bron).
MAAR deze pot zal niet uit die periode zijn. Het historisch verhaal zal de inspiratie voor de afbeelding geweest zijn.
Jouw pot zelf heb ik niet terug kunnen vinden, maar een pot van een zelfde type materiaal en ook de blauwe aftekening kwam uit de 1920's (tweede bron). Het plaatje lijkt klein, maar als je googled op de PARTAGAS JAR kan je hem in het groot zien (derde bron, hopelijk kan ik dat linken).

Veel succes en als ik nog wat meer details vind, zal ik ze toevoegen :)

Toegevoegd na 22 seconden:
*worden = woorden