Wat is het verhaal/boodschap van dit schilderij?

Wat wilde de schilder vertellen met dit schilderij? Wat is de boodschap?

Het schilderij is: La réproduction interdite, ook wel: verboden af te beelden.

Zag het laatst in het Boijmans Museum en ben er wel nieuwsgierig naar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Wat de Belgische surrealistische kunstenaar Magritte interesseerde, is het mysterie dat in de zichtbare alledaagse werkelijkheid ligt. Niet zozeer het onzichtbare, het onderbewuste en droombeelden inspireerden hem, maar juist gewone onderwerpen waaraan hij een draai gaf.
De man die Magritte hier portretteerde is de excentrieke rijke Engelsman Edward James. Hij was een vriend van de kunstenaar en kocht verschillende werken van hem. Edward James was in de jaren 30 van de 20ste eeuw mecenas van zowel Dalí als Magritte. Magritte baseerde zich op een foto die hij maakte van Edward James die naar het werk 'Op de drempel van de vrijheid' staat te kijken.
Op de schoorsteenmantel ligt een werk van Edgar Allan Poe. Dit is, in tegenstelling tot het achterhoofd van James, wél correct gespiegeld. Het betreft de Franse uitgave van ‘The Narrative of Arthur Gordon Pym‘, de enige roman van Poe.
Poe’s beschrijvingen van het macabere en mysterieuze werden door Magritte en andere surrealisten zeer gewaardeerd. Een dergelijke sfeer beheerst ook dit raadselachtige portret.

Toegevoegd na 4 minuten:
Magritte koos ervoor om de dingen hyperrealistisch weer te geven, om zo de illusie van de algemeen geldende werkelijkheid op te roepen. Er bleek vervolgens alleen iets raars mee aan de hand.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk als je toch zo rijk bent hoef je niet gelukkig te zijn vandaar dat je zijn gezicht niet ziet. Maar dit is wat ik denk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat de Belgische surrealistische kunstenaar Magritte interesseerde, is het mysterie dat in de zichtbare alledaagse werkelijkheid ligt. Niet zozeer het onzichtbare, het onderbewuste en droombeelden inspireerden hem, maar juist gewone onderwerpen waaraan hij een draai gaf. De man die Magritte hier portretteerde is de excentrieke rijke Engelsman Edward James. Hij was een vriend van de kunstenaar en kocht verschillende werken van hem. Edward James was in de jaren 30 van de 20ste eeuw mecenas van zowel Dalí als Magritte. Magritte baseerde zich op een foto die hij maakte van Edward James die naar het werk 'Op de drempel van de vrijheid' staat te kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verhaal dat jij erachter denkt te weten zegt meer over jou dan over de schilderij. Men zoekt overeenkomsten met zichzelf bij alles wat het gevoel aanspreekt. Daarom is het ook moeilijker te bedenken wat een schilderij "betekent" als het je gevoel niet aanspreekt. Dag geldt ook voor liedjes, films, gedichten, verhaaltjes enz.

Wat het dus voor jou als persoon betekent hoeft niet waar of onwaar te zijn, en wat het voor een ander betekent evenmin. Het gaat om jouw interpretatie, niet wat het verhaal erachter is. Dat staat namelijk niet vast. Althans, als het een goeie schilderij is niet.

Je zou hooguit de schildertechnieken kunnen zien als iets vasts, iets wat duidelijk zichtbaar is. Al het andere komt vanbinnen.