Verkleuren schilderijen die met acrylverf zijn gemaakt eerder dan die waarbij olieverf is gebruikt ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Onder voor een schilderij normale omstandigheden (dus binnenshuis) vertonen acrylschilderingen van kwaliteitsverf tot nog toe geen verkleuringen. Al dient erbij te worden gezegd dat men er nog maar een halve eeuw ervaring mee heeft.
Goedkopere acrylverven hebben vaak maar een bindmiddel waardoor de verf na het uitharden te hard of te zacht kan zijn en dat kan weer problemen geven als de ondergrond niet heel stabiel is.

Toegevoegd na 58 minuten:
Goedkopere verven hebben ook vaak pigmenten die verbleken en minder pigment.
Bij de betere merken staat het soort pigment aangegeven en ook hoeveel het verkleurt en daarnaast nog de verhouding tussen pigment en bindmiddel. De betere verven bevatten 70% pigment of meer.