Dit idee vond ik terug in een stroming: het expressionisme, zij willen niet de werkelijkheid afbeelden, maar vinden de gedachte, het gevoel dat uit het werk naar voren komt veel belangrijker. Dit gevoel willen ze weergeven door het gebruik van (felle) kleuren, grillige beelden, platte vlakken en vereenvoudigde vormen. Ook een goede manier om muziek en de daarbij opkomende gevoelens weer te geven.
Dit vond de Russische kunstenaar Wassily Kandinsky ook: “Schilderkunst kan net zulke krachten ontwikkelen als muziek bezit.”
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kwam door Kandinsky's ervaring tijdens de uitvoering van de opera 'Lohengrin' van Wagner in het Moskouse Hoftheater. Daar hoorde hij zulke prachtige klanken, dat het hem fascineerde: zoiets had hij nog nooit eerder gehoord. Toen begon hij klank aan kleur te koppelen, waardoor hij ook de kracht van muziek ontdekte.
In 1912 publiceerde Kandinsky zijn theorieën over de psychologische effecten van kleuren en klanken op de menselijke ziel. Zijn werk was inmiddels volledig abstract geworden, met titels als ‘improvisatie’ en ‘compositie’.
Amadea