Hoeveel is een schilderij van Alfred Ost waard?

Mijn vriendin erfde dit schilderij. Een juist waardebepaling kan hier niet, maar in welke orde van grootte zou de waarde kunnen zijn. Het schilderij meet 60x40.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

In het naslagwerk (kustkoopindex 2012) staat een standaard waarde van € 2500-- voor Alfred Ost. Dit is de gemiddelde waarde. Het hangt dan nog steeds of het betreffende schilderij "goed" is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Grootte zegt helemaal niks. Er zijn kleine schilderijtjes die peperduur zijn en grote schilderijen die niet eens de kosten van het linnen en de verf waard zijn. De prijs wordt bepaald door de kwaliteit van het schilderij en/of door de bekendheid van de schilder.
Overal in het land zijn er af en toe wel eens Tussen Kunst & Kitsch bijeenkomsten. Niet alleen die van de tv, maar vaak ook gewoon door lokale bedrijven of organisaties. Daar kun je een eerste indruk krijgen van de waarde, zonder dat je een duur taxatierapport hoeft te laten maken. Wat je daar te horen krijgt is maar een eerste indruk. Als je een preciezere opgave wilt hebben met eventueel een goed advies voor restauratie of conservering, moet je een afspraak maken met een taxateur.
Sowieso is een taxatierapport nodig als het schilderij zoveel waard is dat het de moeite loont om het te verzekeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja, behalve kwaliteit en naamsbekendheid is ook de mode prijsbepalend. Er zijn periodes dat er voor bepaalde stromingen in de kunst maar heel weinig belangstelling is. Dan is de kunst uit die tijd ook niet zo duur. Als dan later die periode wel populair wordt, schieten de prijzen omhoog. Dat gebeurde bijvoorbeeld de afgelopen 50 jaar met schilders uit de Haagse School.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Haagse school is ook behoorlijk gezakt hoor.
Alleen de topstukken doen het nog goed.
Recessie!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ALLE kunst is op dit moment gezakt. Niet alleen vanwege de recessie, maar ook omdat de huidige regering kunst als een dure en onnodige linkse hobby bestempelt. En omdat dit voor alle kunst geldt, heb ik het verder niet benoemd. Bij mijn voorbeeld had ik o.a. museum Jan Cunen in Oss in gedachten. In de jaren 50-60 verzamelde de curator van dat museum vooral Haagse School, omdat dat betaalbaar was en ze in Oss geen geld hadden voor dure kunst. Begin deze eeuw zijn er in Jan Cunen enkele landelijk spraakmakende exposities geweest over de Haagse School en toen moest er opeens van alles aan beveiliging worden aangepast omdat de stroming zó populair was geworden dat de schilderijen bijna onbetaalbaar waren geworden. Als jij niet verder kunt denken dan Rembrandt, Vermeer en Van Gogh (die bijna niemand meer particulier kan bezitten vanwege de enorme waarde) en er verder weinig verstand van blijkt te hebben, vind ik het flauw dat je mij een min geeft.