Wie zijn er naast Orpheus en Eurydice nog meer op deze foto te zien?

En wat beeldt de foto precies uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Naar mijn gevoel zijn dat de ouders van Orpheus. Koning van Thracië 'Oeagrus' en zijn moeder Kalliope. Ik kan niet echt bedenken wat er allemaal wordt laten zien in de afbeelding. Wel een mooie by the way :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn Hades en Persephone, de god en godin van de onderwereld. Omdat Orpheus grootste liefde (Eurydice) is overleden komt hij haar terughalen uit de onderwereld.
Op deze afbeelding is Orpheus al voorbij Cerberus (de driekoppige hond en bewaker van de onderwereld) gekomen en vraagt aan Hades of hij zijn geliefde terug mag.
Hades geeft toe, mits Orpheus niet achterom naar zijn geliefde kijkt als hij de onderwereld uitloopt.
Helaas kan hij de verleiding niet weerstaan.

Toegevoegd na 45 seconden:
Je ziet de driekoppige hond rechtsonder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een schilderij van Peter Paul Rubens. Hij schilderde het voor Torre De La Parada. Orpheus voert Eurydice uit Hades, dat is de onderwereld. Wie erbij afgebeeld staan zijn Pluto en Prosperina.

Pluto en zijn koningin Proserpina komen als belangrijk element voor in de mythe van Orpheus en Eurydice.

Dit is hoe de mythe in z'n geheel wordt verhaald:
Orpheus, zoon van de god Apollo, was een dichter, beroemd om zijn lierspel. Met de muziek van zijn lier betoverde hij mens en dier. Zijn muziek was zo mooi dat zelfs de bomen en rotsen hem volgden op de klank. Orpheus trouwde met de mooie bosnimf Eurydice. Zij werd echter op hun huwelijksdag gebeten door een giftige slang waar ze op trapte toen ze vluchtte voor een ongewenste aanbidder. Ze stierf aan de beet. Orpheus was hierover zo diep bedroefd dat hij in de onderwereld afdaalde om de schimmen en de heerser van de onderwereld zijn droevenis te tonen en te smeken om de terugkeer van Eurydice. Met zijn muziek kreeg hij Pluto zover dat Eurydice hem terug naar de aarde mocht volgen. Voorwaarde was dat hij niet naar haar zou kijken tot ze uit de dodenwereld zouden zijn. Op het laatste ogenblik keek Orpheus toch om en Eurydice verdween nu voor altijd in het schimmenrijk. Na het verlies van zijn geliefde vrouw verachtte Orpheus de vrouwen, die zich juist erg tot hem aangetrokken voelden. Hij werd daarom aangevallen en verscheurd door de razende maenaden van Ciconia in Tracië.
Hoewel het verhaal zo natuurlijk triest afloopt zijn de zielen van Orpheus en Eurydice uiteindelijk toch verenigd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Prosperina (in eerste alinea) moet Proserpina zijn.
Amadea