Ze noemen het vak en mysterieuze glimlach. Ik vind het altijd net of ze binnenpretjes heeft en dan lach je ook niet voluit. Maar ik heb wel eens gelezen dat ze een slecht gebit zou hebben en in die tijd had je natuurlijk nog geen beugels en orthodontisten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De echte reden is onbekend, vandaar dat er ook zo graag gefantaseerd wordt wat de reden kan zijn voor de mysterieuze glimlach....of lacht ze toch niet? It is in the eye of the beholder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zal het zeggen? De reden is niet bekend. Misschien lacht ze Leonardo da Vinci stiekem uit. Het kan ook zijn dat ze hem leuk vond en hem toelachte.
12 jaar geleden
Haar glimlach is een veelbesproken onderwerp en hij wordt vaak omschreven als geheimzinnig en mysterieus. Er zijn allerlei theorieën over:
- Ze was zwanger.
- Ze leed aan een aangezichtsverlamming.
- Leonardo da Vinci had een clown ingehuurd om haar te vermaken tijdens het poseren.
- Ze neemt je in de maling want in werkelijkheid is het Leonardo zelf die als travestiet zijn lachen probeert in te houden.

Welke betekenis er in werkelijkheid achter de glimlach van de Mona Lisa schuilt zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen.
Amadea
12 jaar geleden
het is ook geen glimlachen maar stiekum flirten met de schilder ze heeft namelijk geen slipje aan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er een keer een documentaire over gezien, met het "idee" dat ze zwanger was, of zelfs net was bevallen toen ze geschilderd werd.
Ze hadden dit gebaseerd op een soort doeksluier die ze om haar schouder draagt, die in italie in de tijd van de renaissance door vrouwen werd gedragen als teken dat ze in verwachting waren.
ook kun je hierover op het internet verschillende artikelen over terug vinden.

(ik heb een engelse site toegevoegd als bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij lacht toch ook op de foto ?
Waarom zou ze dan niet op een schilderij mogen lachen ?

Natuurlijk zijn er duizenden speculaties over het hoe en waarom en de diepere betekenis achter die vage glimlach, maar dat is allemaal alleen maar giswerk. Uiteindelijk kan dat best de manier zijn waarop ze het makkelijks poseerde ;met een vriendelijk, maar wat geforceerd lachje. Hoewel het natuurlijk ook de vrijheid van de kunstenaar kan zijn geweest.