Wat voor beelden staan er buiten bij het sprookje de "Indische waterlelies" ?

In de Efteling staan bij het sprookje van Koningin Fabiola grote beelden. Ik heb zelf eens zitten googelen maar kan er niets over vinden.
Zijn het namaken van oorspronkelijke beelden? Of lijken ze alleen op bestaande beelden?
Hoe worden deze beelden genoemd?
Wat stellen ze normaal gesproken voor? Ze worden hier wachters genoemd, maar klopt dat ook?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

'Indische' is eigenlijk fout in dit geval, het gaat om Indonesische waterlelies. Het sprookje is gebaseerd op een Indonesisch verhaal, en de wachters dus ook. Bij Indonesische Boeddhistische tempels kun je dit soort beelden vinden. Ze staan ook bij het Grote Paleis in Bangkok, Thailand (zie linkje).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat ze losjes geinspireerd zijn door oude Indiase een Perzische mythen.