Zijn de subtractieve primaire kleuren rood, blauw en geel of zijn dat magenta, cyaan en geel?

Op sommige sites staat dat in de kleurendruk rood, blauw en geel wordt gebruikt, maar dan zie ik op een andere site dat de subtractieve hoofdkleuren (dus dat lijkt me subtractieve primaire kleuren) magenta, geel en cyaan zijn. Zij het niet dezelfde dingen of is 1 van beiden wel goed??

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik dacht dat magenta roze is en cyaan helderblauw, of is dat verkeerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Magenta is rood cyaan is blauw en yellow is geel. hiermee worden alle kleuren gedrukt (full color) subtractieve kleuren zijn deze kleuren in licht vorm. Dus wanneer je deze drie kleuren mengt krijg je wit licht. Als ik dit goed onthouden heb van school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De primaire kleuren om subtractief te mengen zijn:

Magenta (=roze)
Cyaan (=helderblauw)
Geel

Deze kleuren worden bij kleuren druktechnieken gebruikt, als je deze kleuren als inkt over elkaar heen gebruikt kun je alle kleuren maken (behalve wit, dat is dan geen inkt)

Magenta + Cyaan = Blauw
Magenta + Geel = Rood
Cyaan + Geel = Groen
Magenta + Geel + Cyaan = Zwart

Bij additief mengen is het andersom:

Rood
Groen
Blauw

Deze kleuren worden bij mengen van licht gebruikt, zoals de lichtgevende pixels in een kleurenscherm dat doen:

Rood + Groen = Geel
Rood + Blauw = Magenta
Blauw + Groen = Cyaan
Rood + Groen + Blauw = Wit

Bij eenvoudig drukwerk kan men eventueel andere kleuren inkt gebruiken, voor rode letters wordt dan gewoon rode inkt gebruikt i.p.v. mengen met geel en magenta.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
magenta is tussen rose en paars dat weet ik zeker is mijn zus haar lievelings kleur !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was het geel & rood & blauw, nu is het magenta cyaan & geel,
Check maar ; http://www.pienternet.be/lessen/po/3_additief.html
onderaan zie je substractief, daaronder zie je VROEGER & NU (;
Astublieft. (;