Wat is de betekenis van de krakkemikkigheid van de christelijke bouwkunst?

(De bouwkunst zelf was natuurlijk niet krakkemikkig, maar de afbeeldingen daarvan wel - en daarover gaat mijn vraag.)

Op veel christelijke afbeeldingen zie je cherubijntjes of putti, die druk bezig zijn met het overeindhouden van een bouwsel rond de hoofdpersoon van die afbeelding.

Mijn eerste gedachte is dan: dat is zwaar en nodeloos werk - waarom zetten de leiders niet gewoon meteen een fatsoenlijk bouwsel neer?

Ik zou zelf niet ontspannen kunnen zitten als men achter en boven mij bezig zou zijn zware bouwdelen overeind te houden. Daarnaast is het zwaar werk, waarmee ik mijn helpers niet zou willen belasten. Tot slot komt het nogal amateuristisch over.

Nu waren dit vast niet de gedachten van de toenmalige schildermeesters. Maar wat was dan wél de achtergrond van deze ogenschijnlijke krakkemikkigheid?

Picture for question
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit wel humoristisch gevonden :-).
Toch vind ik de man wat zorgelijk kijken: hij wijst met zijn rechterhand waar de cherubijntjes het ding boven zijn hoofd neer zouden moeten leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is symbolisch en je zoekt er teveel achter?:-)
Wel mooi.
Ik hou daar wel van.Mijn moeder heeft veel boeken over schilderkunst, vooral Renaissance.
Ze heeft de Kunstacademie gedaan en schildert zelf ook.
Ik zou zelf graag kunstgeschiedenis gaan studeren,maar dan moet ik eerst nog wat pers. probleempjes oplossen.:-(
Wel orginele vraag!
Cryofiel
12 jaar geleden
@Laurena, misschien kun je je moeder vragen welke symbolische betekenis er achter deze manier van afbeelden zit. -- Zijspoor over je persoonlijke problemen, en zonder dat ik jou goed ken dus wellicht totaal uit de lucht gegrepen: Natuurlijk moet je eerst de grote persoonlijke problemen oplossen voordat je verder kunt. Maar je moet die problemen niet 100% willen oplossen. Dan blijf je namelijk altijd op zoek naar nog een restje probleem. En als je nog een probleempje gaat zoeken, vind je er altijd wel eentje. Dan blijf je bezig met het verleden en kom je nooit verder. Op een gegeven moment moet je zeggen: de persoonlijke problemen zijn dan misschien nog niet *helemaal* opgelost, maar wel *voldoende* om verder te kunnen. De laatste stukjes probleem kun je dan oplossen *terwijl* je verder gaat. En weet je: juist *doordat* je verder gaat, lossen die laatste restjes probleem zich veel sneller op - dat gaat grotendeels vanzelf, zonder dat je er moeite voor hoeft te doen, zonder dat je je ermee bezig hoeft te houden. Wanneer dat moment om verder te gaan is aangebroken, kun je alleen zelf bepalen. Mijn tip, al was het maar om je (positief) te prikkelen: wat dacht je van...  nu?
Cryofiel
12 jaar geleden
Natuurlijk is het mijn eigen interpretatie. De eigenlijke bedoeling is ongetwijfeld symbolisch. Ik kan wel symboliek bedenken, maar ik zou graag van een kunsthistoricus horen welke symboliek er nu *werkelijk* achter zit. Vandaar deze vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel
Bedankt voor je advies.
Maar ik heb echt nog een lange weg te gaan.
Of zoals mijn psych zegt:" Er liggen op je pad verschillende bergen die je moet beklimmen voor je aan de overkant bent.Je zult soms terug vallen en struikelen maar zullen altijd mensen zijn om je weer omhoog te helpen en je zonodig een duwtje in de rug te geven.Daar ben ik ook bij"
Ook symbolisch hè?
Kon ik maar zeggen:"Nu"!
Maar misschien ben ik nog niet zo ver.
En kijk eens wat je vraag( en mijn reactie) aanricht op de vroege morgen!Nu al zo serieus,haha.
En ik heb nog antwoord op mijn vraag( onder die van jou),schijnbaar weet niemand hier daar iets over..
Zal wel weer iets vaags zijn, vrees ik nu.
Maar wat jouw vraag betreft:ik zal hem nog wel aan mijn moeder laten zien.^_^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foutje: nog geen antwoord op mijn vraag!:(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Cryofiel, wat je krakkemikkig noemt (en niet is zoals je ook zelf aangeeft) heet barok.
Dus je vraag zou kunnen luiden: Wat is de betekenis van de barok in de christelijke bouwkunst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In veel kerken zie je boven poorten ook dat de bovenhangsels aan het scheuren en verzakken zijn. Het is inderdaad een slechte constructie als er een orgel van een paar ton deels op de handen van twee engeltjes leunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, wat een leuke vraag! Ik heb die engeltjes enzo nooit op die manier bekeken, als je het zo bekijkt is het echt heel grappig! @jjjjjjj: volgens mij komen die engeltjes ed. niet alleen in de barok voor, en is barok véél breder dan één zo'n kenmerk, dus daar zou de vraag niet bepaald duidelijker van worden.

Het beste antwoord

De schilderkunst uit die tijd stond bol van de symboliek. In cijfers, afmetingen, voorwerpen, planten, wezens zijn achterliggende betekenissen terug te vinden.
De vraag voor de kunsthistorici is vaak welke symboliek ergens mee bedoeld wordt.
In dit geval zou je er een aantal interpretaties op los kunnen laten:
- het bouwen staat symbool voor het opbouwen van iets: de kerk in geestelijke zin
- het iets boven iemand vasthouden, kan ook een symbool van bescherming zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze symboliek staat voor dubbele bescherming. Het bouwwerk an sich is natuurlijk al meer dan voldoende tegen fysieke bedreigingen , maar de de door de Heer gezonden cherubijntjes, symboliseren bescherming tegen duivelse verleidingen, zodat de afgebeelde figuren hun aandacht onverdeeld kunnen richten op datgene, waar ze op dat moment nee bezig zijn.