Wat is de betekenis van de krakkemikkigheid van de christelijke bouwkunst?

(De bouwkunst zelf was natuurlijk niet krakkemikkig, maar de afbeeldingen daarvan wel - en daarover gaat mijn vraag.)

Op veel christelijke afbeeldingen zie je cherubijntjes of putti, die druk bezig zijn met het overeindhouden van een bouwsel rond de hoofdpersoon van die afbeelding.

Mijn eerste gedachte is dan: dat is zwaar en nodeloos werk - waarom zetten de leiders niet gewoon meteen een fatsoenlijk bouwsel neer?

Ik zou zelf niet ontspannen kunnen zitten als men achter en boven mij bezig zou zijn zware bouwdelen overeind te houden. Daarnaast is het zwaar werk, waarmee ik mijn helpers niet zou willen belasten. Tot slot komt het nogal amateuristisch over.

Nu waren dit vast niet de gedachten van de toenmalige schildermeesters. Maar wat was dan wél de achtergrond van deze ogenschijnlijke krakkemikkigheid?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De schilderkunst uit die tijd stond bol van de symboliek. In cijfers, afmetingen, voorwerpen, planten, wezens zijn achterliggende betekenissen terug te vinden. De vraag voor de kunsthistorici is vaak welke symboliek ergens mee bedoeld wordt. In dit geval zou je er een aantal interpretaties op los kunnen laten: - het bouwen staat symbool voor het opbouwen van iets: de kerk in geestelijke zin - het iets boven iemand vasthouden, kan ook een symbool van bescherming zijn

Deze symboliek staat voor dubbele bescherming. Het bouwwerk an sich is natuurlijk al meer dan voldoende tegen fysieke bedreigingen , maar de de door de Heer gezonden cherubijntjes, symboliseren bescherming tegen duivelse verleidingen, zodat de afgebeelde figuren hun aandacht onverdeeld kunnen richten op datgene, waar ze op dat moment nee bezig zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100