Is Mona Lisa een man?

Ik heb er wat over gehoord dat ze een man blijkt te zijn, is dit waar en waarom is ze dan als man geschilderd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ik heb pas op de radio gehoord dat Italiaanse onderzoekers er achter zijn gekomen dat de Mona Lisa gebaseerd is op een man, maar ik DENK zelf van niet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op sommige schilderijen van Da Vinci komen mannen voor waar van je met enige fantasie kunt zeggen, dat ze het zelfder gezicht hebben als dat van de Mona Lisa.
Het is een (tijdelijke) hype. Niemand kan dat meer nagaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat heb ik ook gehoort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zou de geliefde van Da vinci zijn geweest, meneer Salai. MAar in die tijd kon jij dat niet zomaar mee te koop lopen. En aangezien Mona Lisa een anagram is van "mon Salai", is het best geloofwaardig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat in de kunstgeschiedenis een theorie dat het gezicht van Mona Lisa bestaat uit 2 helften, de ene helft zou een mannelijk gezicht zijn en de andere helft een vrouwelijk gezicht. De achtergrond is volgens die theorie ook verdeeld in 2 verschillende landschappen, waarvan de een wat meer zachte, glooiende vormen heeft, en de ander wat hardere lijnen.
Volgens die theorie heeft dit waarschijnlijk te maken met de levensbeschouwing van Da Vinci, waarvan ik de naam niet weet. In deze levensbeschouwing gelooft men dat man en vrouw 2 helften van 1 geheel zijn, en dat je door als man en vrouw samen te zijn, weer die eenheid wordt die je vroeger was. Volgens de theorie is zijn schilderij van Mona Lisa een uitdrukking van deze levensbeschouwing van hem.

Je zou het onder andere moeten kunnen zien door te kijken naar ander werk van Da Vinci, waarin hij dezelfde vrouw als model gebruikt heeft. Je zou dan kunnen herkennen dat de ene kant van haar gezicht hetzelfde is als in dit andere werk, en andere kant van haar gezicht er niet op lijkt, wat dus een aanwijzing zou zijn dat er een ander model gebruikt is voor die kant van het gezicht, en dat het gezicht dus uit 2 personen bestaat.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het er niet in kan zien, ik herken geen mannelijke en vrouwelijke helft in haar gezicht, en vind ook de linker- en rechterhelft van het landschap niet zo gek veel verschillen.