Hoe kan je de emotie 'piekeren' uitbeelden zonder mensen in het beeld

Ik wil een foto maken, waarbij ik de emotie piekeren wil weergeven, terwijl het onderwerp van de foto uit hout bestaat.
Nu wil ik niet direct met hout beginnen, maar wil ik onderzoeken hoe je piekeren kunt uitbeelden. Op google afbeeldingen vindt ik alleen maar mensen op de beelden. En dan nog vind ik vaak piekeren niet goed uitgebeeld.

Toegevoegd na 6 minuten:
Deze wolken zouden woede moeten uitbeelden.

Toegevoegd na 1 uur:
Een klein foutje, het onderwerp is Aarde (niet hout). Maar dat doet niet af aan de vraagstelling.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://aaronforgue.com/wp-content/uploads/2007/01/thinking_monkey.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, die was ik ook tegengekomen in mijn zoektocht.
niko
13 jaar geleden
is piekeren een emotie?

Het beste antwoord

Moet het een foto zijn?
"Aarde" als element gaat over 'direct ervaren', 'concreet'. Gebruik geen foto maar een echte bak aarde!
Daarnaast is je beste aanknopingspunt jijzelf: denk terug aan de laatste keer dat je piekerde. Wat voelde je toen? (Concreet maken, dus niet alleen "een rotgevoel", maar ook/juist "Pijn in mijn maag", "zwaar hoofd", of weet ik veel). Doe daar iets mee.

Voor mij geldt: Piekeren geeft me het gevoel alsof mijn kop vol watten zit. Dat zou ik volgens mij het beste kunnen over brengen, door een emmer te vullen met heel licht zand (of een licht korrelmateriaal dat daaraan doet denken; checken bij de bouwmarkt, zo te vinden) en vervolgens de kijkers/beoordelaars uitnodigen om hun hoofd daar in te steken.

Hieronder een korte omschrijving v/h element aarde:

Element Aarde: Waarnemen

...

Aardetekens zijn gedegen, nauwgezet en hebben in principe engelengeduld. Ze beschikken over een praktische efficiëntie en een grote werklust. ... Het gevaar is dat de praktische, materiële en zintuiglijk waarneembare kanten van de realiteit te sterk benadrukt worden. Dit kan leiden tot een gebrek aan fantasie, een overmatig materialisme en een te veel vooropstellen van praktisch nut.

Een typisch kenmerk is de betrouwbaarheid en integriteit van het aardetype, je kunt altijd van ze op aan. Als je hen een geheim vertelt, kun je er zeker van zijn dat ze dit niet doorvertellen.
Aardetypes houden erg van hun eigen en vaste gewoontes. Ze houden niet echt van veranderingen. Bij kleinere gewoontes niet, zoals de vaste plek aan tafel. Maar met name grotere zaken als wisselen van baan en nog erger vinden ze: verhuizen.

Het bewustzijn van de Aardemens is gericht op concreet ervaren. Ze hechten veel waarde aan mooie dingen.
Aardetypes zijn gericht op de concrete en zintuiglijke realiteit: zien, proeven en ruiken. Uiterlijke esthetische kenmerken spelen een belangrijke rol. Aardetypes zullen doelgericht en enorm doorzettingsvermogen bouwen aan een solide basis in hun bestaan en het leven. Ze hebben een uitstekend gevoel voor vorm en verhouding dit maakt ze geschikt voor het kunstenaarsschap.

Element Aarde kort:
Daden en daadkracht
Gebeurtenissen
Concreet ervaren
Genieten
Kunstenaar
Betrouwbaarheid
Traagheid
Koppig
Doorzettingsvermogen
Stoffelijkheid
Esthetiek
Materieel
Praktisch
Aards
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Klinkt als een eindopdracht die je zelf moet oplossen maar misschien is mikado een aardig begin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Piekeren is tobben. Misschien een houten wastobbe?
Als je er nog een ketting met ronde schakels aan zou hangen heb je ook de kringetjes waarin je gedachtes maar 'rondgaan'. Is wel erg vergezocht, geef ik direct toe, maar het is tenslotte symboliek.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je zou ook een foto kunnen maken van een takkenbos die verward op een hoop ligt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk bedacht! Als ik de wastobbe in het beeld zou zetten, dan zou de eerste gedachte zijn: een tobbe.
De eerste gedachte moet zijn: piekeren. De bedoeling is om als eerste de emotie te krijgen, en dat men dan verder kijkt en ziet dat het onderwerp van hout is, enz.
Het liefst gebruik ik hout zoals in de natuur te vinden is (onbewerkt). Ik vind je kringetjes wel erg goed. Daar kan ik misschien wel iets mee. De eerste gedachten die ik krijgen zijn bomen waarvan de takken zijn afgezaagd en deze kringen achterlaat als litteken.
Of de ringen van een afgezaagde boom.
Zoals dit voorbeeld...
http://natuurlogboek.web-log.nl/photos/uncategorized/060107stammetje.jpg +1, elk serieus antwoord verdient het voor deze vraag.
amc
13 jaar geleden
Je zou een vergelijkingsfoto kunnen maken. Ik kan me zo voorstellen dat je eerst een stapel verward liggende takken (als een soort Gordiaanse knoop) fotografeert en ernaast een mooie rechte lijn, hout (takken) en ertussen een '=' teken plaatst ook uitgebeeld door 2 gelijk lange takken/latten onder alkaar. Dan denk je toch eerst aan het probleem; 'hoe krijg je die stapel zo uit elkaar. Daar begint dan het piekeren.
amc
13 jaar geleden
Ik denk dat jaarringen van een boom niet direct tot piekeren aanzet. Dit geeft meer de tand des tijds aan of het afsterven. Wel ringetjes van rook bijv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook wel afhankelijk hoe je het fotografeert en wat je in het beeld brengt.
Als je niet direct aan een boom denkt, maar wel die ringen ziet, dan heb je niet snel de associatie de tand des tijds. Maar helaas, hout is niet goed. Het moet aarde zijn die bij de emotie piekeren zit.
Hout heeft de emotie woede.
amc
13 jaar geleden
Ja, woelen in de aarde vind ik zelf ook eerder bij piekeren passen, misschien doordat je hersenen 'woelen' als je piekert. Aarde is ook nog eens zwart en dat vind ik een negatieve kleur, net als dat ik piekeren negatief voel.
Dan zou ik cirkels in de aarde maken, net als de zandcirkels. Een regenworm in de aarde woelend geeft ook een onrustig 'pieker' gevoel.
Misschien een maalsteen (piekeren=malen) die in kringetjes ronddraait en daardoor in de aarde wegzakt?

Wel vergezocht, maar was het eerste dat bij mij opkwam. Alleen moet dat dan ook voor anderen gelden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien iets met voetstappen in een cirkeltje.

Bij piekeren blijf je in gedachten in rondjes draaien, zonder tot een oplossing te komen.

En iemand kan ook letterlijk rondjes lopen tijdens het piekeren, met z'n handen op zijn rug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moeilijke is dat je aan de foto direct de emotie van piekeren moet kunnen voelen/zien. Een cirkel zelf zal niet de emotie piekeren bij iemand losmaken. Ook kan ik niets met mensen doen of dieren. Alleen met het element aarde. Geen andere voorwerpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad roept het niet direct die emotie op; het is misschien wat te vergezocht.
Wel lastig hoor. Misschien kun je iets met een diep of zelf bodemloos, donker gat.
Hoewel dat misschien weer iets te somber en deprimerend is ;-)
je zou iets met bergtoppen kunnen doen,dat zijn pieken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste dat in mij opkomt, omdat je vooral met de wolken bezig bent:
In stripverhalen zie je iemand die denkt vaak met een tekst ballonnetje en dan rondjes, weet je wat ik bedoel? zo wanneer iemand in gedachten is. ( zo niet dan breisd ik zo nog wel uit met een plaatje) Als er lichte bewoling is op een zonnige dag zou je zo'n wolkje eens op kunnen zoeken in de lucht... Wellicht dat dit je op andere ideeen brengt nog... schapenwolken kunnen soms op hersenen lijken... in je hoofd zitten brengt ook vaak piekeren mee...