Kent iemand voorbeelden van pronkstukken uit de kunstgeschiedenis of de hedendaagse kunst

Ik heb een opdracht voor kunstvak beeldend op waarbij we 5 voorbeelden van pronkstukken uit de kunstgeschiedenis en 5 pronkstukken uit de hedendaagse kunst moeten zoeken.
We moeten er ook meer informatie over geven zoals voorstelling, betekenis, vormgeving, kunstenaar etc. Het mag 2D en 3D zijn.
Ik ben nu al de hele dag op internet aan het zoeken maar ik ben nog geen pronkstukken tegengekomen die iets met kunst te maken hebben.

Ook moeten we het begrip "pronkstuk" in de beeldende kunst uitleggen, en dat heb ik uitgelegd als : iets wat bewondering oproept als een buitengewoon voorbeeld van zijn soort. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De kunst barst van de pronkstukken. Je definitie zit volgens mij wel goed!

Hoe modern moet modern zijn? Ken je de diamanten schedel van Daniel Hirsch, het kunstwerk 'For the love of God'?
Dat is een modern kunstwerk wat als een pronkstuk beschouwd kan worden, maar ook een enorme controverse oproept.

Voor pronkstukken uit de kunstgeschiedenis kun je denken aan beroemde kunst-uitingen die de harten van vele mensen sneller doen kloppen, b.v. De Nachtwacht van Rembrandt van Rijn, of de Zonnenbloemen van van Gogh, of de plafondschilderingen op de Sixtijnse kapel, of een architectonisch pronkstuk zoals de Sint Jan in den Bosch, of de Sagrada Familia in Barcelona, of beeldhouwwerk zoals de Pieta van Michelangelo, de Denker van Rodin.

Zoek beroemde kunstwerken op die je zelf ook mooi vindt, of waar je juist een heel uitgesproken negatieve mening over hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uit de categorie architecuur: de Ciudad de las Sciencias in Sevilla van architect Santiago Calatrava.

Toegevoegd na 19 minuten:
Uit de categorie schilderkunst:
Varus van Anselm Kiefer

Toegevoegd na 19 minuten:
Uit de categorie schilderkunst:
Varus van Anselm Kiefer

Toegevoegd na 23 minuten:
Uit de categorie sculptuuraal
"Homme qui marche" van Alberto Giacometti.