wat is het verschil tussen een museum en een museon?

ik vraag me af wat het verschil is tussen een museum en een museon

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het Museon is een populair-wetenschappelijk museum in Den Haag. Een museon bestaat niet. Het is een eigennaam.

Museon is een samentrekking van het woord museum ( MUS)voor het onderwijs /onderwijsmuseum (ON). Vroeger was in Den Haag in de Hemsterhuisstraat het Museum voor het Onderwijs waar jaarlijks allerlei lagere schoolklassen een keer een les kregen, gezeten in wit geverfde banken: ik herinner me een les over Eskimo's en een les over de Amazone. Later is het museum verhuisd naar de locatie naast/in het Gemeentemuseum. Toen werd dit museum MUSEON genoemd met een knipoog naar museum en onderwijs. Het is dus een fantasienaam en bij mijn weten is er in Nederland maar één. Wel kennen we ook een Museonder, in het park De Hoge Veluwe. Daar is het museum letterlijk onder de grond en daar leer je veel van het ondergrondse leven van dieren en planten enzovoort. Toegevoegd na 3 minuten: Vroeger was het Museum voor het Onderwijs moeilijk te bezoeken, het lag nogal achteraf in een slechte buurt., Maar nu het in het Gemeentemuseum is gevestigd, is het heel toegankelijk en heel populair geworden. Gelukkig maar: er zijn altijd prachtige en interessante tentoonstellingen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100