Ik wil een tweedehands kunstwerk kopen van bekende (levende) schilder. Hoe kom ik achter de waarde?

Ik heb geen idee over prijzen, wil het graag kopen maar ja natuurlijk niet veel te veel ervoor betalen.
Hoe weet ik eigenlijk wat het waard is, en houdt het dan ook de waarde (of meer?)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De waarde van een kunstwerk is niet eenvoudig vast te stellen. Wat jij er voor over hebt, is vaak de beste indicatie. Bedenk daarbij wel dat kunst over het algemeen duur is. Duizend euro voor een schilderij is niks. En of het waardevast is, zal in de loop der tijd blijken. Als je kunst koopt om te investeren, moet je echt verstand van zaken hebben. Koop je kunst om iets moois in huis te hebben, dan moet je de waarde voor de toekomst loslaten en alleen kijken naar wat jij mooi vindt en of je het bedrag wat er voor gevraagd er voor over hebt.
Het blijft moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je zou hiervoor een taxateur in dienst kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het de waarde houdt, kun je nooit zeggen.
Blijkt na verloop van tijd dat de kunstenaar nogal wat misstappen heeft gedaan in zijn leven, dankan het wel eens "not done"zijn om zijn kunstwerken te hebben, en keldert de waarde. Aan de andere kant, kunnen die misstappen zo'n kunstwerk extra begerenswaardg maken, jij hebt toch maar iets wat door zon engerd gemaakt is.
In de kunst ligt niets vast, zelfs je eigen smaak kan veranderen
13 jaar geleden
Wat is in godsnaam een tweedehandskunstwerk? Een tweedehands Piccasootje? Je zoekt op welke andere werken die kunstenaar gemaakt heeft of je belt hem even als hij nog leeft.Je vraagt naar de prijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een optie is lid te worden van het CBK (Centrum Beeldende Kunst), daar kun je schilderijen huren en tegelijkertijd sparen. Voor het gespaarde bedag kun je dan het schilderij dat je in huis hebt kopen, of een ander werk uitzoeken. De waarde van het werk staat achterop vermeld. (verwacht geen Rembrandt of andere oude meesters, maar moderne werken).