Judith Scott was gehandicapt, ze leed aan het Down-Syndroom en was doof. In 1987 toen ze al 44 was begon ze in het “Creative Growth Art Center” in Oakland om heel bijzondere kunstobjecten te maken. Ze verzamelde tijdschriften, beeldschermen en ventilatoren om ze dan met snoeren of gekleurde wol zo lang te omwikkelen tot ze niet meer herkenbaar waren. Daardoor ontstonden grote kokonachtige beelden met een geheimzinnig innerlijk leven. De beroemde kunstenares uit Cincinatti in de Verenigde Staten liet bijzonder sculptureel werk achter.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog uitgebreidere informatie over haar leven staat op http://www.indexpage.nl/judith_scott.php
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

wJudith Scott (1 mei 1943-15 maart 2005) was een Outsider kunstenaar . . Ze was een twee-eiige tweeling Joyce Scott, en ze was doof en had het syndroom van Down . Ze werkte op de Creative Growth Art Center in Oakland, California
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Judith Scott was een kunstenares met het syndroom van Down. Zij was tevens doof. Zij leefde van 1943 - 2005. Zij woonde en werkte in Oakland, Californie.

Omdat zij een IQ had van 30 en niet kon leren werd zij op jonge leeftijd gescheiden van haar tweelingzus en in een instelling geplaatst waar zij wegkwijnde. In 1985 verhuisde zij naar Californie en haar tweelingzus werd haar voogd. In het Creative Growth Art Center begon zij kunst te maken.

Deze kunstwerken werden later zo populair dat zij tentoongesteld worden in musea. De kustwerken brengen nu meer dan 15.000 dollar op.

Judith stierf op de leeftijd van 61 jaar in de armen van haar zus. Ze had de levensverwachting die de artsen bij haar geboorte hadden ruimschoots overleefd.