Is het makkelijk om hamsters te fokken, en hoe kan je dit het beste doen?

Er zal ook wel verschil zitten tussen de rassen. Dus neem de Russische dwerghamster als voorbeeld. (volgens mij de meest voorkomende in Nederland)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
Waar ga je ze verkopen? Er zijn al best veel hamsters 'op de markt'
En je moet ze ook wel goed verzorgen en kwijt kunnen in huis
Rieneke1
7 jaar geleden
Voor je het weet heb je ik weet niet hoeveel hamstertjes, en dan? Dierenwinkels zitten daar niet op te wachten, en sowieso breng je daar geen dieren heen als je het goed met ze voorhebt. Heilloos plan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is de reden dat je hamsters wil gaan fokken...? Toch niet om ze zelf te houden veronderstel ik of misschien om ze als levend voer aan slangen / reptielen eigenaren te verkopen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vraag naar een antwoord, niet advies. Ik ben niet van plan ze te fokken. Hooguit geïnteresseerd. En als ik het wel ooit zou proberen. Eenmalig.
Ritsuka
7 jaar geleden
Wij maken ons gewoon zorgen om het welzijn van de dieren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo is het helemaal Ritsuka. Als iemand zo'n vraag stelt gaan bij mij meteen de alarmbellen rinkelen of ik dit nu wil of niet, het gebeurt gewoon.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@casperrr: jouw antwoord op mijn reactie dat je NIET wil gaan fokken strookt niet met je vraag:
''Is het makkelijk om hamsters te fokken, en hoe kan je dit het beste doen''? Iedereen denkt nu toch dat je met hamsters wil gaan fokken om een bepaalde reden. Ik ga ervan uit dat als je zo'n vraag stelt, dit niet alleen is bedoeld omdat je nieuwsgierig bent en wil weten hoe dit in zijn werk gaat. Dan ben je ècht wel van plan om met hamsters te gaan fokken.
NadineZ90
7 jaar geleden
Bedenk goed dat elke individuele hamster een hok van minstens 60×40 cm moet hebben. Raak je je hamsters dus niet kwijt, dan heb je veel bakken nodig.
Het fokken en verzorgen is het moeilijkste niet.

Antwoorden (1)

De Russische dwerghamster is rond week 5/6 al geslachtsrijp. Dit is nog veel te jong om jongen te krijgen. Wanneer je het mannetje en het vrouwtje van jongs af aan bij elkaar hebt gezet, kan je het eerste nestje rond week 12-16 verwachten. Het kan voorkomen dat het nestje later komt of heel soms iets eerder. Dit laatste komt niet vaak voor.

Koppel nooit een volwassen man met een heel jong vrouwtje. De dekking kan dan veel te snel plaatsvinden en het vrouwtje krijgt dan te vroeg een nestje. Wat je vaak ziet is dat het vrouwtje te snel uitgeput raakt. Ook komt het voor dat het vrouwtje met haar kinderen geen raad weet en dat de jongen overlijden.

Wanneer je het mannetje en het vrouwtje apart hebt zitten, dan kan je het beste ze pas na week 12 koppelen. Zo ben je zeker dat het vrouwtje niet te vroeg een nestje krijgt.

Als je jonge Russische dwerghamsters hebt, dan moet je ze rond week 5/6 geslacht gescheiden gaan houden. Zo loop je geen risico dat vrouwtjes gedekt worden. In de praktijk zie je niet zo snel dat er op zo’n jonge leeftijd een dekking plaatsvindt, behalve als er ook oude exemplaren tussen zitten. Laat daarom de vader niet langer dan tot vijf weken bij de jongen.

Kijk bij de bron eventueel voor een uitgebreide omschrijving