Mijn hond valt auto's aan hoe kan ik dit oplossen?

Als ik met mijn hond ga wandelen en er komt een auto voorbij dan wil hij die aanvallen, weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
jodyenboyke
9 jaar geleden
Dit is ws drijf gedrag.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Kan je wat meer informatie geven? Wat voor ras is deze hond? Hoe oud is de hond? Dit is belangrijke informatie om antwoord te kunnen geven.

Het beste antwoord

Wees assertief, leer je hond dat goed af. Streng zijn, als het moet, maar blijf kalm om hem een goede energie te geven.

Merk dat gedrag van je hond vroeg op en disciplineer hem door de ketting goed een keer te trekken. Als het niet helpt, dan geef hem opdracht om te zitten. Als hij braaf zit, dan mag je hem belonen door een aaitje geven. Blijf hier doorgaan totdat je hond auto's totaal negeert.

Je hond moet weten wat jij wil. Jij bent zijn roedeleider en niet andersom. Want op dit moment denkt je hond dat hij je roedeleider is en wil dat jij met hem meedoet met zijn gedrag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
Deze hond vertoont vermoedelijk drijfgedrag en je moet eerst meer informatie hebben om een goed antwoord te geven. Eerste advies: naar een hondenschool!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een slipketting kun je niet zomaar even aanschaffen Zij zijn er in alle soorten en maten, werken zelfs niet bij iedere hondenras en zijn ook niet voor iedere hond geschikt.
De opvoedinzichten uit de tijd van de slipketting zijn al jaren geleden achterhaald.
Op tijd naar een goede honden-opvoedschool gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar natuurlijk. Als de hond een drijfgedrag heeft, dan ligt het aan zijn neus, want de drijfgedrag is door de geur gedreven, die kun je wel afleiden met een aantrekkelijkere geur. Verder zijn de honden jagers en die jagen graag op. Zit-en-blijf commando geven werkt hier zeer efficiënt en hier kun je beter vroeg beginnen te oefenen. Je mag ook de hond uitdagen met leuke spelletjes en trucs, zoals het verbergen van traktaties en het spelen huid-en-zoeken, met behulp van een traktatie bal of speeltje dat de hond aanmoedigt om haar geest te gebruiken, of proberen deel te nemen aan een hondenschool. Een hond blijft een hond en je kunt de hond onmogelijk gelijk behandelen als een mens. Het overdreven beschermen kan zeer schadelijk voor de hond zijn. Een goede roedeleider zijn is enorm belangrijk. Zoiets heeft veel geduld en begeleiding nodig. Dus zoals Cesar al vaak zei: Wees assertief en blijf kalm. En verder bedoel ik met de ketting trekken helemaal niet met een slipketting, maar met een hondenriem. En die hoef je meestal één keer te trekken wanneer je een ongewenste gedrag ziet, daarna een zit-en-blijf commando geven als de hond het trekken negeert. Hier kun je veel lezen over de drijfgedrag:
http://www.cesarsway.com/askcesar/obsession/Prey_Drive
jodyenboyke
9 jaar geleden
Cesar's methode is volledig achterhaald! En absoluut niet diervriendelijk en wij zien nog niet de helft wat er allemaal met die honden gebeurd. Drijfgedrag is niet alleen op geur, ik vermoed dat het hier een bordercollie of soortgenoot betreft en dit probleem steekt steeds vaker de kop op.
nounka
9 jaar geleden
Zelf heb ik nu geen hond ( toch niet de laatste jaren ) maar vroeger gingen mijn moeder en ik ook altijd met de hond wandelen.
Ook altijd aan de lijn zoals het moet. Wat Fugo zegt over een keertje trekken bij stout gedrag en het bevel geven te gaan zitten ( EN belonen als hij ook echt gaat zitten als je het zegt ) lijkt mij wel het beste. Misschien ook je hond eens 'kennis' laten maken met je eigen wagen. ( Als je dat nog niet gedaan hebt ) Hij is misschien gewoon nieuwsgierig en-of bang van dat vreemde ding. Op je eigen oprit je wagen eens opzetten en er dan enkele keren langslopen tot je hond het doorheeft dat het niets raars is.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Nounka en Fugo hoe zou jij het vinden als je ergens naar staat te kijken en je krijgt een ruk aan je nek?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jodyenboyke Ik zou het natuurlijk niet fijn vinden, maar ik kan hierdoor wel beter gehoorzamen, anders ga ik gewoon achter de auto's hollen waardoor ik een fatale ongeluk kan krijgen. Dus je begrijpt wel dat ik liever een ruk aan mijn nek krijg dan een fatale ongeluk. Maar ik begrijp je wel dat er alternatieve oplossingen voor zijn, toch soms is het een simpele, maar effectieve methode toch beter. Cesar's methodes werken meestal goed, maar soms ook niet zo goed. Niemand is perfect. ;)

Andere antwoorden (1)

Het gebruik van een (slip) ketting is dierenmishandeling! De hond moet afgeleid worden door de eigenaar en beloont worden voor aandacht voor de baas, dit moet op voldoende afstand gebeuren en als dat goed gaat langzaam opbouwen naar dichterbij. Maar nog belangrijker: naar een goede hondenschool waar positief getraind wordt en correctie-middelen verboden zijn!
jodyenboyke