Voor zover ik weet niet voor een weekend...arme hond : dat zou ook niet goed voor een asielhond zijn - 'Hoera !!!! : ik heb een plek, een huis----oh nee, toch niet......:-((((((( terug naar m'n betonnen vloer en m'n tralies'

Je kunt wél, bij sommige asiels, een asielhond zodanig 'adopteren', dat je er elk weekend mee kan gaan wandelen. Maar dan moet je ook wel kunnen garanderen, dat je elk weekend komt....

Een asielhond kan en mag nóóit een soort 'accesoire' zijn.

Een asielhond is, om welke reden dan ook, (een beetje? boel?) verraden door de mens, die hem/haar in eerste instantie heeft aangeschaft, en het niet goed gedaan heeft met de opvoeding van / tijd geven aan die hond.
Het is dus een 'beschadigd' kind, dat wanhopig wacht op een nieuwe plek met eigen mens(en).

Want daar hoort een huishond thuis : op z'n eigen plek bij mensen die van hem/haar houden, en waar hij/zij zich aan kan hechten, zonder angst te hoeven hebben, dat hij/zij nóg een keer wordt afgedankt.

Asielhonden wonen, vaak met z'n tweeën, op 2 bij 2 m. beton, die wordt schoongesproeid door vrijwilligers. Tijdens het schoonsproeien mogen ze dan op een zandveldje 'verplicht spelen' met mede-asiel-honden, en na een kwartiertje gaan ze weer terug op hun beton achter tralies.

Als je dan als hond één keer per week je neus kan en mag gebruiken waarvoor hij bedoeld is, is dat al een enorme verbetering, dan alleen die zandruimte en je betonnen vloer.

Maar één keer even de hemel bijna kunnen aanraken, en daarna nooit meer?

Als je een asielhond wilt adopteren, omdat je om welke reden dan ook een hond niet kan geven waar hij het meeste behoefte aan heeft : een eigen plek in een eigen huis met eigen mensen - beloof dan jezelf en je adoptiehond, dat dit voortaan elke week vaste prik is.
De hond wordt er een stuk gelukkiger door ( en beter te herplaatsen!!!), en ik denk : jij ook!!!

Maar jouw vraag is : kan je een hond lenen?
Hoezo - waarom wil je een hond 'lenen'?

Als je een hond voor een paar uurtjes wil 'lenen' om op iemand een bepaalde diervriendelijke indruk te maken - blijf dán met je handen van asielhonden af....een dierenvriend ziet nl. binnen 2 minuten, hoe de band is tussen jou en het dier dat je aan de riem hebt.....dan zou het alleen maar heel erg averecht voor jou kunnen werken, en dan is dit een onzalig plan!!

Géén dieren 'lenen' , als je niet ernstig overweegt een dier aan te schaffen, een plek te geven, en er heel lang en heel veel van te houden!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je niet zou moeten willen, in ieder geval niet uit een asiel, op een hond passen van een vriend of een familielid zou geen probleem zijn, helemaal niet als je de hond al kent, maar zoals al eerder gezegd, een hond 'lenen' uit een asiel zou niet goed zijn voor de hond. Het is voor beide beter (hond en mens) als de hond een deel van de familie is, oftewel dat het bijvoorbeeld als puppy bij het gezin is geweest of dat het meerdere jaren binnen het gezin leeft, aandacht krijgt, liefde krijgt, etc. een hond uit een asiel krijgt nooit zoveel aandacht en liefde als een hond binnen een gezin, en als je dat een weekend wel geeft en de hond moet weer weg, kan het zijn dat de hond in de war raakt en zich anders gaat gedragen. Ik kan nog een heel verhaal houden hierover, maar ik raad het af. Als je zoveel om honden geeft zeg ik: neem er zelf een en geniet er meer dan een weekend van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook gedacht aan een leen-mens? of lijkt je dat lastiger?

Als iemand zijn hond ''uitleent'' dan heb ik mijn twijfels tot in hoeverre betreffend persoon goed voor zijn dieren is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voorgaande antwoorden hebben al duidelijk gemaakt dat het asiel het niet gaat worden, maar kijk eens rond in je omgeving.
ik heb jarenlang een leenhond gehad, en daar veel plezier mee beleefd.
een buurvrouw van me had een jonge retriever, die ze maar kleine stukjes kon uitlaten ivm een reeks operaties aan haar been.
ik ging deze hond regelmatig ophalen voor lange wandelingen op het strand.
dat was echt een win-win situatie voor ons alledrie.
dus kijk eens rond in je buurt, wie weet.
succes!
Rieneke1
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Dat is inderdaad de beste optie voor de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord
misschien heb je in je omgeving wel iemand met een hond waar je mee kan gaan wandelen als je goede afspraken maakt is dat toch ook heel leuk als je de hond op afgesproken tijden haalt en terug brengt ik hoop dat je dit een leuke optie vindt want een hond voor een weekend lenen weet ik niet waar dat kan