Knaagdier in het woordenboek?

voor zover ik weet is het konijn geen knaagdier. Maar waarom zie ik in veel woordenboeken dan "knaagdier" bij de betekenis staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Dikke van Dale staat:zoogdier uit de familie van hazen.
Maar verder heb je gelijk, want bij de online woordenboeken werd het konijn twee van de zes keer een knaagdier genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Dale online gezegd ook knaagdier ...

Het beste antwoord

Omdat woordenboekenschrijvers misschien geen biologie in hun pakket hadden, maar talen?
Een konijn is natuurlijk een haasachtige.

Toegevoegd na 21 minuten:
De haasachtigen verschillen voornamelijk van de knaagdieren door de twee aan weerskanten achter elkaar staande snijtanden, de voorste groot, breed, en beitelvormig met aan de voorzijde een lengtegroef. Deze ontbreekt bij de knaagdieren, evenals de tweede, kleinere en smallere "stifttand" met op doorsnede een vrijwel vierkante vorm. Knaagdieren bewegen ook hun onderkaak alleen van achter naar voren, terwijl haasachtigen hun voer malen door rondjes te draaien met hun kaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen denken dat konijnen knaagdieren zijn.

Andere antwoorden (4)

Ach, haasachtigen zijn nauw verwant aan knaagdieren en konijnen knagen als een gek... zou me er niet druk om maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lig er al nachten van wakker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ik me voorstellen, dat geknaag is super irritant...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha!
Bij mijn weten is een konijn gewoon een knaagdier hoor.
Toch zekerheidshalve even op internet gekeken:

Knaagdieren worden gekenmerkt door hun bijzondere gebit. Zij bezitten vier grote, op beitels gelijkende, snijtanden, twee in de bovenkaak en twee daar tegenover in de onderkaak. Deze tanden hebben aan de voorkant een harde emaille-laag en groeien levenslang door. Doordat de tanden tijdens het knagen over elkaar heen worden bewogen slijten ze af en blijven ze tegelijkertijd scherp.

Beschrijft precies het gebit van mijn twee vroegere huisdiertjes, een konijn en een hamster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alweer iemand zonder biologie in het pakket?
"De haasachtigen verschillen voornamelijk van de knaagdieren door de twee aan weerskanten achter elkaar staande snijtanden, de voorste groot, breed, en beitelvormig met aan de voorzijde een lengtegroef. Deze ontbreekt bij de knaagdieren, evenals de tweede, kleinere en smallere "stifttand" met op doorsnede een vrijwel vierkante vorm. Knaagdieren bewegen ook hun onderkaak alleen van achter naar voren, terwijl haasachtigen hun voer malen door rondjes te draaien met hun kaken." Ik stuur Antwoordman op je af ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar verderop staat: Merk op dat konijnen en hazen niet tot de orde van knaagdieren behoren. Ze behoren tot de orde van haasachtigen.
Konijnen zijn eersteklas knagers.
Een konijn van nog geen 5 euro kan met een 5 minuten knagen voor 5-duizend euro schade bezorgen aan je apparatuur.
Heet jouw konijn Nijntje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik heb geen konijnen meer!
Konijnen behoren inderdaad tot de haasachtigen. (waarom knagen ze dan óveral op??)

De haasachtigen verschillen voornamelijk van de knaagdieren door de twee aan weerskanten achter elkaar staande snijtanden, de voorste groot, breed, en beitelvormig met aan de voorzijde een lengtegroef. Deze ontbreekt bij de knaagdieren, evenals de tweede, kleinere en smallere "stifttand" met op doorsnede een vrijwel vierkante vorm. Knaagdieren bewegen ook hun onderkaak alleen van achter naar voren, terwijl haasachtigen hun voer malen door rondjes te draaien met hun kaken.