Kan ik mijn kat na 2 weken naar buiten laten?

2 weken geleden heb ik mijn 2 katten over verhuisd. Ze doen het super goed. Ze liggen bij mij op de bank en zijn inmiddels overal in het huis geweest.
Mijn ene kat is nog wat schuw, maar de ander wordt al erg druk. Ze kan zich moeilijk uiten en krabt hierdoor aan de bank of graaft de kattenbak uit over de grond. Nu staat ze ook heel erg te mekkeren voor de deur en het raam. Ik ben al een keer eerder verhuist en toen krapte ze aan het vloerkleed, toen ze maar buiten mocht hield dit op.
Ik heb weleens gehoord dat voor sommige katten 2 weken genoeg is.
Aan een lijntje is trouwens niks voor mijn kat, dat heeft ze nooit geleerd en dat heb ik al een keer geprobeerd. Ze is een echte buitenkat. Ik speel met haar binnen, geef haar veel aandacht, alleen dit is niet genoeg.
Kan ik haar naar buiten laten vandaag of morgen?

5 maanden geleden
TurfGraver
5 maanden geleden
Je hebt een goed afgerasterd tuin waar de katten vrij kunnen rond wandelen?
VraagAntwoord66
5 maanden geleden
Ik zou persoonlijk even wachten

Antwoorden (2)

Houd je kat zeker 6 tot 8 weken binnen. Katten zijn omgevingsdieren en het zal niet de eerste keer zijn dat een kat op zoek gaat naar zijn oude huis. Laat de kat rustig wennen aan zijn nieuwe omgeving alvorens hem de wijde wereld in te laten gaan.
fremar
5 maanden geleden
Het aantal weken zegt niet zoveel: het is belangrijker de kat pas buiten te laten als het dier helemaal ontspannen oogt. De kat die nog wat schuw is zou ik dus zeker nog even binnen laten acclimatiseren, maar de andere kat lijkt er wel aan toe om naar buiten te gaan. Bouw het wel rustig op, begin met korte uitstapjes en ga in het begin eventueel mee naar buiten. Lok haar in het begin weer naar binnen met snoepjes of eten. Succes!
Rieneke1
5 maanden geleden