Alle Chihuahua's ruien. Ook al is het een klein hondje, net als alle andere rassen raken ze minimaal 2x per jaar in de rui. Ze verwisselen dan hun winter- voor zomervacht, en hun zomer- voor wintervacht. Vanwege onze verwarmde huizen kan de overgang van binnen naar buiten in de winter qua temperatuur te groot zijn. Vaak hebben deze kleine hondjes het dan buiten (te) koud. Dat is de reden dat je deze hondjes een jasje aan zult moeten doen wanneer het nodig is.
De langharige Chihuahua verhaart net zo vaak als een kortharige. Omdat de structuur en lengte van de haren bij kort- en langharige exemplaren verschilt, lijkt het misschien dat de een meer haar verliest dan de ander.
De korte haren kunnen zich verweven in bijv. truien en sjaals. De lange haren vormen vaker pluizen.
Als je een klein type hond wilt wat aan de Chihuahua verwant is kun je voor een kruising kiezen met een ras wat niet verhaart. De Poedel bijvoorbeeld verhaart nauwelijks. Wanneer je kiest voor een kruising met dit ras, vereist dit wel meer vachtverzorging. Een Poedel brengt langere haren met zich mee, en de kruising zal 2 tot 4 keer per jaar geschoren kunnen worden. Ook zal het vaker gekamd en geborsteld moeten worden.
Een kruising Chihuahua valt altijd iets groter uit qua formaat. Probleem is wel dat bij kruisingen meestal geen erfelijkheidsonderzoek wordt gedaan. Daardoor loopt het hondje kans op ziektes die hij zijn hele leven bij zich zal dragen. Kruisingen komen meestal bij broodfokkers vandaan.
Voor een goede uitleg over het ras en de vacht kun je je het beste wenden tot de rashondenvereniging. Ook een gediplomeerde trimmer kan je van ras gebonden vachtinformatie voorzien.