Waarom mogen katten wel buiten loslopen en honden niet?

Katten lopen buiten los rond en doen hun behoefte waar ze willen.

Honden moeten worden aangelijnd en hun uitwerpselen moeten worden opgeruimd.

Als een kat in mijn tuin poept en ik de eigenaar vraag om dit op te ruimen, zal ik voor gek worden verklaard. Waarom is er wel een opruimplicht voor honden en niet voor katten?

Ik hoef geen katten in mijn tuin, waarom zou ik geld uit moeten geven aan "kat-werende" maatregelen terwijl ik niet eens om die kat heb gevraagd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit begint gelukkig wel te veranderen, niet iedereen vindt het meer normaal om zijn kat zomaar buiten rond te laten zwerven. En mocht mijn kat toch jouw tuin binnengekomen zijn en daar haar behoefte gedaan hebben, zou ik je niet voor gek verklaren als je me zou vragen het op te ruimen. Ik ben immers verantwoordelijk voor het beestje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ, dan ben jij gelukkig een uitzondering op de regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, ik ben geen heilige hoor. Voor het grootste deel is mijn houding geïnspireerd door het welzijn van mijn kat, en niet dat van mijn buren. We leven nou eenmaal niet in een katvriendelijke wereld, ik stel mijn kat daar niet aan bloot. Als áls ze het dan toch voor elkaar had gekregen om jouw tuin binnen te komen (niet dat ze daar behoefte aan lijkt te hebben), dan is het opruimen van die éne drol een kleine moeite. Als ze thuis een haarbal uitkotst, moet ik die ook zelf opruimen, zij gaat het immers niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig zijn er meer mensen die er over na denken en oplossingen zoeken.

Het beste antwoord

Katten banjeren overal zowel in voor- als achtertuinen van mensen.

Honden komen vaak niet in achtertuinen. Mensen met honden worden tegenwoordig verplicht om het op te ruimen en aan te lijnen.
Doe je dit niet en er is controle loopt vaak de eigenaar er wel bij en kan je alsnog terplekke een boete krijgen.

Als er nu een wet zou komen dat ieder kat verplicht wordt gechipt en bij het loslopen een boete krijgen. Dan vangt iemand een kat die losloopt belt de dierenbescherming op en zegt dat deze kat is gevonden. De eigenaar is snel terug te vinden en kan je de kat ophalen wat geld kost en een boete krijgen.

En even los van het feit dat katten ook vreselijk veel stront kunnen veroorzaken en tuinen kunnen vernietigen zijn katten veel minder gevaarlijk dan loslopende honden. Deze (let op niet allen) kunnen uit het niets een kind wat heerlijk loopt te rennen in lichaam bijten.

Denk dat daarom dit ook tot stand is gekomen.

Kattenliefhebbers kunnen ook zelf proberen een oplossing te verzinnen. Maar deze moeten er wel voor openstaan.
En zolang er geen wet zal komen zal dit probleem altijd blijven.

Als hier een wet voor zou komen zullen katten liefhebbers ook eerst gaan nadenken om dit alles te kunnen voorkomen.

Onze buren hebben 3 katten, maar houden altijd rekening met ons en andere buren. Als ze weg gaan zijn de katten altijd binnen en als ze thuis zijn mogen ze naar buiten, zijn er problemen staan ze altijd open voor oplossingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik denk dat katten van oudsher loslopen omdat ze een functie hadden: het huis en de schuren en het erf knaagdiervrij houden.
inmiddels zijn katten gepromoveerd van muizenvanger tot geliefd huisdier, en zouden ze naar mijn mening bij het huis gehouden moeten worden.
met een afgezette tuin of balkon kan de kat genieten van het buitenzijn, zonder overlast te geven.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@isyor, goed dat je dit gedaan hebt. Zo hebben ze toch hun vrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal. Wij hebben 4 katten en ik had een hondje. Hou van allemaal. Alleen had de hond van vroeger uit ook een buitenfunctie, net als de kat. Dan vraag ik me nog steeds af waarom de kat wel buiten mag en de hond niet. Overigens zijn wij nou druk bezig om de tuin kat-proof te maken. Wij willen niet dat de katten weglopen en dat andere mensen last hebben van onze huisdieren. Hetzelfde gold voor de hond.
Er is denk ik nog een andere reden, dat honden niet 's morgens op straat mogen worden gezet als de mensen naar hun dagtaak gaan, om ze 's avonds weer binnen te laten : honden zijn roedeldieren. Rondzwervende honden vormen dus binnen de kortste keren een roedel, die onder leiding van het alfa-dier op zoek gaan naar voedsel en een schuilplaats voor als het slecht weer is.
In ZuidEuropa en veel Amerikaanse steden vormen deze groepen honden vaak een echt probleem, vooral als ze meer en meer verwilderen. Ze hebben nl. één groot verschil met bijv wolven en dingo's en andere echt 'wilde' honden : ze zijn niet bang voor een mens...en zullen, als dat zo uitkomt, een mens aanvallen, waar 'wilde' honden een mens uit de weg zullen gaan.

Als je 'feral dogs' googleled, krijg je hierover allerlei informatie - lees en huiver, wat er kan gebeuren, als we 'man's best friend' verraden door de eeuwenlange verbintenis tussen mens en hond te verbreken, en honden aan hun lot overlaten.....

Bij katten is dit gevaar er niet, omdat katten solitaire jagers zijn.
In onze dichtbewoonde steden zijn we erg gehecht aan onze 2 m2 tuintjes, en de onderlinge verdraagzaamheid neemt nou in z'n algemeenheid niet direct toe.

Ik merk hier op GV een toenemende tendens anti-buitenkat op.
Naar mijn mening onderschatten mensen het verantwoordelijkheidsgevoel van katte-eigenaren : we willen best even komen poepscheppen in je tuin, als het ons maar gezegd wordt. Door de toenemende individualisering in de maatschappij, en de gegroeide welvaart, neemt het aantal huisdieren toe : mensen vereenzamen meer en meer, en zoeken compensatie.

Als deze anti-buitenkat-tendens Nederland-wijd is, zullen er binnenkort ongetwijfeld regeltjes/wetjes worden opgesteld. Er kunnen er tenslotte best nog een paar bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad dat kan ook nog een hele meute loslopende honden bij elkaar +
Aangelijnd of niet, honden poepen ook overal. Natuurlijk zegt ELK baasje dat je er op aanspreekt dat ZIJN hond dat niet doet of dat HIJ dat opruimt, maar ik ga me vervolgens echt niet afvragen waar al die stront dan vandaan komt.

Daarbij begraven katten hun uitwerpselen in de regel in aarde, en deponeren het niet lukraak overal midden op de stoep.

Maar de belangrijkste reden dat een hond aangelijnd moet zijn is niet de poep, maar het beestje zelf.
Niets is zo vervelend of zelfs bedreigend als ene - grote of kleine, dat maakt niet uit - hond die blaffend of keffend op je af komt rennen, voor je wielen springt of naar je benen hapt. Natuurlijk doet wederom ook jou hond dat niet, zoals elke hondenbezitter zal claimen, maar ik kom och met een zekere regelmaat loslopende honden tegen, en die luisteren ECHT niet allemaal naar hun baasje, of pas als je je al helemaal de teringtyphus bent geschokken. Vooral 's avonds.

Loslopende katten echter vormen geen enkele bedreiging ;die mijden je eerder dan dat ze op je afspringen. Bovendien is het gros van de loslopende katten zwerfkat ; wie zou die aangelijnd moeten houden dan ??

Wat je hier probeert op te rakelen is de eeuwige discussie tussen honden- en kattenbezitters, die je gewoon nooit gaat winnen, nog met argumenten, noch met schijnargumenten, noch met sentimenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten doen hun ding en laten zich niet ringeloren, het lijken wel mannen...
Honden laten zich de wil opleggen door hun baas, het lijken wel vrouwen...

Katten doen waar ze zin in hebben en doen dat gewoon... Dus het heeft geen nut om dat te verbieden, ze doen het toch... Daarom mogen ze het nog steeds... Honden doen wat ze opgedragen wordt... Dus dat is wel te verbieden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat voor beeld jij van vrouwen hebt...
Maar ik weet wel waar al die minnen vandaan komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je helemaal gelijk, knul.
Vrouwen gedragen zich uit zichzelf netjes, die hoef je niks te leren, net als katten. Honden moet je, net als mannen, echt opvoeden anders wordt het een zootje. Wat een slap gelul zeg......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, maar wie is hier die knul?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix natuurlijk.....ik had bij jou tenminste niet de indruk van een knul - maardat kan door je avatar komen.
De gemiddelde hondendrol is ook wel even groter dan die van een kat. Hier in de buurt loopt een kereltje met zo'n enorm beest rond dat drollen achterlaat waar je een zak van de Ikea mee kunt vullen, in 1 keer. Opruimen doet hij niet.

Katten lopen weg als je op ze afgaat. Honden lopen juist op je af. En dat kan erg bedreigend zijn voor mensen, voor kinderen is dit per definitie erg bedreigend.

Veel honden zijn gevaarlijk, reageren agressief richting mensen of andere dieren en zijn onstuimig speels.

Het is niet voor niets dat een hond aangelijnd moet zijn en een kat, of cavia, of goudvis niet.

Je hebt honden en katten liefhebbers en als de beesten zich misdragen ligt dat over het algemeen aan de mens.