Wat is een goede manier je kittens op de kattebak te krijgen?

Ik weet zelf ook wel wat manieren, maar het blijft erg lastig. En wat bij de ene kitten goed werkt zal bij de ander nooit gaan werken, dus zoveel mogelijk opties hebben is wel handig.
En vanaf welke leeftijd heeft het de meest zin hier mee bezig te gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Vreemd. Ik heb 16 nestjes met Siameesjes grootgebracht. Moederpoes zette de kleintjes vanaf 4-5 weken zelf op de bak. Als ze eenmaal op de bak hadden geplast, heb ik dat altijd op hun staat aangetekend, zodat ik wist welk katje zindelijk was.

Als ze met 14 weken van eigenaar wisselden, ging er een schepje kattenbakgrit mee uit de vuile bak, zodat de geur direct werd herkent.

Met het vuil toegevoegde grit gelijk het kitten in het nieuwe huis op de bak geplaatst en het probleem was opgelost.

Een kitten dat naar een nieuwe eigenaar gaat hoort zindelijk te zijn. Is dat niet zo, dan mag hij het nest niet verlaten en moet er iets mis zijn.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, het gaat hier om asielkatten en als de kittens oud genoeg zijn om te plaatsen vertrekken ze meteen, omdat ons asiel overvol zit. Dus of de kittens zinderlijk zijn of niet is voor het asiel niet een prioriteit. Want vaak zijn het ook nog eens moederloze kittens, dus zindelijk of niet, ze kunnen toch niet terug naar moeder. Ik vind het persoonlijk wel prettiger om een kant en klare kitten af te leveren, omdat de kans bestaat dat een nieuw baasje er niet mee om kan gaan en de kitten terug komt in het asiel.
Maar voor bij mij zelf thuis, ondanks dat ik een kattekamer met plavuizen heb, is het wel prettig als de kittens snel op de bak kunnen, en meestal gaat het goed, maar in het, een na laatste nestje, zat een dametje die wat ik ook deed, gewoon pal naast het bakje ging zitten. Dus alle tips die ik krijg zijn handig om achter de hand te houden.
Ivana
12 jaar geleden
Sorry Wicca, ik ging uit van een natuurlijke situatie. Als er geen moederpoes is, is de natuurlijke opvoeding ook niet optimaal. Dat kan jij natuurlijk niet helpen. Ik bewonder je inzet. Ik heb jammer genoeg geen aanvullende informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ajoh, geeft toch niks? hahaha het is soms ook lastig om alles goed uit te leggen bij een vraag en vaker nog onmogelijk voor de antwoordgevers om het dan nog te snappen! :)
by the way, I love Siameesjes !!! Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tip van het vuile grit vind ik erg handig, bedankt!

Andere antwoorden (5)

Toen wij onze kittens op gingen halen, kregen we de tip om ze te laten starten vanaf de kattenbak. We hebben ze dus vanaf het reismandje in de bak gezet, dit heeft goed geholpen. Ze waren 8 weken en waren het bij hun eerste adres ook al wel gewend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tweede week in het leven van een kitten.

Er is een manier om ze aan de kattenbak te wennen. Houdt het kitten bij het stimuleren boven het kattenbakje, zodat de urine op de kattenbakvulling terechtkomt. Als het kleintje een drolletje produceert, leg het dan ook in de kattenbak. Deze geuren helpen de kittens om te snappen waar een kattenbak voor bedoeld is. Af en toe ook een keertje op het bakje zetten en dan het kitten met de voorpootjes gravende bewegingen in de bak laten maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik doe is de hele tent vol bakjes zetten (teiltjes,foto-ontwikkel bakjes).
in iedere ruimte waar het kitten komt zet ik twee bakjes neer.
ze spelen, en vergeten te plassen, en als ze dan moeten, is het nodig.
zo is er altijd een bakje bij de hand, en heb je minder kans op ongelukjes.
vanaf dat ze zelfstandig gaan eten, zet ik ze regelmatig op de bak, en dit snappen ze eigenlijk altijd heel snel.
zijn ze eenmaal goed zindelijk, dan kan je het aantal bakjes rustig aan terugbrengen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 van de 4 kittens lukt het al aardig. De andere 2 gaan er steeds net naast. Ik heb er ook een stuk of 3 staan en een dienblad. De moederpoes wil steeds het kattenverblijf waar de kittens zijn uit. De kittens zijn 5 weken en met de andere 4 nestjes die ik ooit in de opvang had deed de moederpoes dit pas vanaf een week of 6. Is dit iets raars of is dit juist heel normaal?
Rieneke1
12 jaar geleden
daar kan ik geen zinnig woord over zeggen wicca.
heb wel ervaring met kittens, maar niet met de moederpoes erbij.
mogelijk is moepoes jong en onervaren?
Probeer je kattenbak is met chloor (dikke bleek) schoon te maken. Katten zijn gek op de geur van chloor. Het werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb regelmatig jonge kittens
en voor hun training op de kattenbak roer ik een dopje citronella schoonmaakmiddel door fijn grit
Ook nu weer gaan ze met 6 weekjes netjes op de kattenbak en vind ik niets in huis
citroenlucht stimuleert

succes