Hoesjes om nagels van kat af te schermen, is dat slecht voor de kat?

Ik heb vandaag bij een webshop zo'n raar product gezien.

Plastic hoesjes zodat je scherpe kattennagels kan afschermen. Moet je vastplakken met lijm ook!

Dat lijkt me hartstikke pijnlijk. Zo kan de kat zijn nagels toch niet intrekken?

Picture for question
6 jaar geleden
8.5K
dudemeister
6 jaar geleden
Blijkbaar was je op zoek naar een remedie. je kunt de topjes van een nagel van een kat knippen als je maar niet in ' t leven' knipt, het rozige gedeelte in de nagel.
Als je kat zwarte nagels heeft alleen het uiterste puntje knippen. Gebruik liefst een speciaal knippertje ervoor, deze zijn niet duur.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik was niet op zoek naar iets dergelijks. Ik zit dagelijks op Wish te kijken. Toevallig dat ik de zoekterm "cat" had ingevoerd. Omdat ze heel veel leuke katten spulletjes hebben. Zoals kussenhoesjes, tassen, stickers etc etc. Dit stond er ook tussen :-) Ik heb inderdaad een kat met nagel problemen. Maar ik knip haar nageltjes met een nagelknippertje voor katten. Alleen de puntjes.

Antwoorden (2)

Knettergek.
Dit zijn geen dierenliefhebbers, de rare mensen die zo'n produkt verkopen. Net als de mensen die hun kat willen ont-klauwen. Ook zo iets, waarvan je denkt diegene heeft geen idee waar het over gaat. Heeft zich nog nooit in het fenomeen 'kat' verdiept.

De reden zal vermoedelijk zijn dat er mensen klagen over scherpe nagels.
Een kat heeft scherpe nagels nodig, hij scherpt ze ook dagelijks en zij dienen ter bescherming en het zijn dus wapens van de kat. Net als de tanden om te bijten, ook wapens bij een gevecht of ter verdediging en dus hard nodig.

Kort antwoord: Ja dat is dus slecht voor de kat.

Zou iemand dit toch overwegen dan maak je zo'n dier helemaal in de war en het is dus tegennatuurlijk. Gewoon niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet altijd. Soms is het een redelijk bruikbaar alternatief voor een kap, als je niet wil dat de kat zich steeds weer open krabt. Uiteraard is dit bedoeld als tijdelijke noodgreep.

Deze hoesjes zijn in de VS populair als alternatief voor ontklauwen, wat in Europa terecht verboden is (want nodeloze amputatie met vreselijke gevolgen voor de kat), maar in grote delen van de VS nog gemeengoed is. Uiteraard vind ik beide praktijken schandalig en zeer, zeer katonvriendelijk.

Voor een kat is het van belang te kunnen krabben: het is een van de gedragingen die de kat tot kat maakt. Ze hebben hun nagels nodig om zich te verdedigen, om te kunnen vluchten, en , last but not least, om markeringen aan te kunnen brengen, zowel olfactorisch als visueel. Om een kat dit te ontnemen is uiteraard zeer dieronvriendelijk. Als katten krabben op een plek die door ons als probleem wordt gezien, zullen we ze een beter alternatief moeten bieden.

Toegevoegd na 28 minuten:
Het is dus niet pijnlijk voor de kat, en ook kan hij de nagels nog intrekken. Het dieronvriendelijke zit hem erin dat de kat geen /niet genoeg natuurlijk gedrag meer kan vertonen. En uiteraard is het alleen geschikt voor binnenkatten en katten die beschermd buiten komen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed antwoord. Toevoeging, zonder nagels kan een kat ook niet goed klimmen en klauteren. Katten gebruiken hun nagels ook om zich vast te grijpen.
Rieneke1
6 jaar geleden
@GabM dat bedoel ik ook met vluchten, dat ze een boom in kunnen klimmen, of over een schutting komen.