Als een kat agressief wordt naar andere katten door het horen van kattengejank, hoe breng je die kat dan weer tot rust?

De kat in kwestie wordt agressief bij het horen van kattengejank op tv, radio, computer of buiten. Dan vslt hij de andere kat in huis aan en dat kan dagen duren.

9 jaar geleden
1K
Rieneke1
9 jaar geleden
Is het beestje medisch doorgelicht?

Het beste antwoord

Dit wordt redirectieagressie of omgerichte agressie genoemd: de kat raakt erg gefrustreerd door iets wat hij niet aan kan vallen, dus pakt hij de dichtstbijzijnde kat of mens.
Dit hakt er emotioneel flink in, en kan idd dagen duren.
Nu is er gelukkig maar weinig kattengejank te horen via de media, of je moet het bewust opzoeken.
Als er buiten gejank weerklinkt, gaat hij dan eerst kijken?
Plak in dat geval het onderste deel van je ramen af met raamfolie.

De reactie van je kat geeft wel aan dat hij in wankel evenwicht leeft, qua stress, en daarom weinig kan hebben.
Je kan de kat achteraf tot rust brengen door hem een tijd in een aparte ruimte te zetten tot hij weer tot rust is gekomen.
Maak hier vooral geen haastklus van.

Maar waarom zou je niet aan het andere eind beginnen, en proberen de kat wat meer ontspannen te krijgen? Kan hij het normaal gezien goed vinden met de andere kat?
Zijn er voldoende eet- en drinkbakjes, kattenbakken, krabpalen, uitkijk- en verstopplekjes?
Wordt er met grote regelmaat met de kat gespeeld?
Ervaart hij leuke uitdagingen in z'n leventje, zoals voerpuzzels met iets lekkers er in?
Daarnaast, zet het beestje op de Zylkene, en instaleer een feliway-verdamper ter ondersteuning.
Rieneke1
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
- omdat????
+ van mij