Mijn Ancistrus Albino is kwijt! Waar kan ie zijn?

Ik heb alle schuilplaatsen doorzocht, inclusief het kienhout in de bak. Het is de grootste vis in de bak (2x zo groot als de ene grootste) dus kan me niet voorstellen dat ie opgegeten is. Ook zit hij niet in de filter. Waar kan hij toch zitten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is hij de bak niet uitgesprongen, kijk er eens naast, voor en achter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Grappig ; precies over deze soort vis kom je de vraag vaker tegen. Dat maakt het voor mij meteen een leuke vraag.

Antwoorden (3)

Heb je een kat ?
Is de bak afgesloten ? Ik heb ooit een verdwenen vis teruggevonden op de grond achter het kastje waar het qwauarium op stond ; was gewoon zelf uit de bak gesprongen. En als je ook nog een kat hebt, vind je een uit de bak gesprongen visje vermoedelijk nooit meer terug. Maar ook zonder kat kunnen ze best een eindje spartelen en buiten het directe bereik van de bak terecht komen, zodat het een poosje kan duren voor je er iets van terug vindt - ALS je er iets van terug vindt.
Als het een gesloten bak betreft zal hij toch echt nog ergens moeten zijn, afhankelijk van hoe lang je hem al niet meer gezien en gerzocht hebt. Met andere vissen in de bak kunnen de resten van een overleden vis vrij snel opgeruimd zijn, en blijft het een mysterie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tot mijn verrassing bvlijkt je vraag overigens niet uniek. Ze schijnen vaker te ' verdwijnen' en dan later toch weer op te duiken. Soms lukt het ze uit hun schuilplaats te lokken met een stukje komkommer. Daar schijnen ze verzot op te zijn. Maar ik lees ook verhalen van vissen die ' spoorloos' verdwenen waren en na heel lange tijd ineens weer opdoken. Het vermoeden is dat ze zich ook in de bodem kunnen ingraven.

Je weet dus pas echt of hij weg is als je het hele aqwuarium helemaal hebt leeggehaald, tot en met de bodem en de achterplaat aan toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb 2 katten ja, maar de bak is goed afgesloten, kan dat me eigenlijk niet voorstellen. Dat van die komkommer ga ik morgen direct proberen, thanks voor de tip!
Als je zij en of achterwanden hebt,... kijk daar eens achter. Of tussen de lijnen waar de wanden elkaar raken. Mijn vissen vinden dat zalige plekjes om zich even af te zonderen.
Onder de filter is ook regelmatig plaats om je te verschuilen ( toch als vis ) Als je zegt dat in de filter niet kan, dan geloof ik je. Al is dat ook een van de plaatsen waar ik ook ga zoeken als een van mijn vissen vermist is.

Ben je zeker dat je het kienhout goed bekeken hebt,... die kunnen zich goed vastzuigen aan of verstoppen in het hout en als je er gewoon onder gekeken hebt, dan kan je die wel makkelijk missen.
Hetzelfde voor de schuilplaatsjes ( als het kasteeltjes of zo zijn in plastik )

In de grond ( als een rog wat ingegraven ) als je klein zand of zo hebt is dus ook een mogelijkheid ( denken velen )
9 jaar geleden
Heb je nog andere ancistrussen in het aquarium?

Zonee, en dan ga ik er van uit dat hij niet uit het aquarium gesprongen is en effectief niet in het filter zit, dan is ie toch ergens verstopt. Het zijn meesters in het verstoppen, zo merk is zelf bij mijn ancistrussen. En het is een albino dus gecamoufleerd op de ondergrond lijkt me dan ook weer moeilijk.

Dus ofwel zit ie verstopt op een plek waar je nog niet hebt gezocht. Ofwel heeft ie zichzelf ingegraven tussen het grind. Echter geen nood: hij komt wel terug tevoorschijn.

Mijn 'vorige' ancistrussen heb ik eens 2 weken niet gezien. Ik moet wel bekennen dat ik heel veel potentiële verstopplaatsen in het aquarium heb en ik niet speciaal op zoek ga. Mijn 'nieuwe' ancistrussen hebben al een legsel of 3 achter de rug en ik merk erge verschillen tussen de volwassen en de jonge ancistrussen. De volwassen ancistrussen verstoppen zich veel vaker dan de jongere en zeker het mannetje laat zich bijna nooit zien en spendeert zijn tijd onder het filter.

Dus misschien heeft jou ancistrus zijn 'verstopleeftijd' bereikt?