Moet ik mijn kat snachts buiten laten?

Mijn kater van 8 maanden (gecastreerd) wil als het donker wordt niet meer naar binnen. Ook gaat hij steeds verder van huis. Zijn zusje (gesteriliseerd) luistert wel erg goed maar daar trekt hij zich niets van aan. Zit hij in de puberteit? Of moet ik dit accepteren? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
40.5K

Antwoorden (6)

Gecastreerd of niet, het is heel vervelend voor mensen die niet van katten houden als ze 's nachts buiten lopen. Ze kunnen herrie veroorzaken en ze verwilderen sneller.
Geef hem 'avonds nadat hij heeft gegeten (een uur of 5 nu het zo vroeg donker is) geen kans meer om er uit te glippen. Gewoon consequent zijn en er geen aandacht meer aan besteden als hij bij de deur gaat zitten. Het went binnen een week.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Ivana voor je reactie! Rond een uur of 14.00 haal ik de brokjes weg zodat ze om 17.00 honger hebben. Ze krijgen altijd vlees en brokjes en na een kwartier slapen ze de hele nacht door. Het is sinds de afgelopen week en er is niets veranderd in zijn schema.. Vandaar dat ik het zo vreemd vind
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat een onzin. Een huiskat verwildert niet. Misschien als ie jarenlang verdwaald is van huis en op straat moet leven. En 'lawaai'? Alsjeblieft zeg, als een hond uit enthousiasme gewoon even blaft dan klinkt dat nog harder. Katten maken hoogstens even 'lawaai' als ze vechten (duurt nooit lang en komt niet mega vaak voor), of als ze krols zijn. Maar dat zijn dus alleen de niet-gesteriliseerde poezen. Het is gewoon natuurlijk voor je kat om 's nachts op pad te gaan, hoe ver hoe vaak en wanneer ze dat doen verschilt gewoon een beetje per kat. Maar ze bepalen het zelf, tenzij jij er voor kiest om ze binnen te houden
Je kunt ook gewoon een kattenluikje nemen en je katten de keus geven. Mijn katten gaan naar buiten en komen binnen wanneer ze dat zelf willen.
De een is de hele nacht buiten, de ander een uurtje en daarna naar binnen , in de zomer de hele dacht buiten, heerlijk ze genieten ... allebei katers dus dat zegt ook niet alles.

Als je de katten niet naar buiten wilt, zorg dan dat ze aan het eind van de dag honger hebben en laat ze lekker iets eten. Vlak voor het naar bed gaan is de beste tijd om nog een maaltijd te geven, daarna kunnen ze voldaan gaan slapen, probeer het maar. Alleen niet elke kat vind dit leuk...

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk beste mensen, dit is weer zo iets raars... waarom 3 x min? Als je mijn antwoord niet leuk of goed vindt... dat kan, maar zeg dan waarom, het is zo flauw om "gewoon" maar te minnen... geef een reden, waarom is het je waard om een min te geven?
Jonge katten hebben enorm veel energie. Probeer je kat zijn energie zoveel mogelijk ook binnen kwijt te laten raken. Speel veel en lang met hem. Maak uitdagende klim mogelijkheden en verzin spelletjes waar hij geen genoeg van kan krijgen.
In januari gaan de dagen lengen ( de licht uren nemen toe ) en daarmee ook de hormonen. Castratie kan helpen, maar veel katten hebben dan toch nog de drang om veel buiten te zijn.
Je kunt je kater op hetzelfde tijdstip 's avonds aanleren dat je een heel lekker hapje voor hem hebt. Misschien dat hij bij een evt. ontsnapping daar toch nog voor thuis wil komen.
Het is onverstandig een kat 's nacht buiten te laten. Juist in het donker gebeuren de meeste ongelukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer eens vaste etenstijden. Dat je bijvoorbeeld om 20:00 's avonds standaard eten geeft (en natuurlijk ook een keer in de ochtend). In het begin moeten ze hier even aan wennen, maar als ze dit eenmaal door hebben is de kans veel groter dat hij rond die tijd thuis komt en dan kun je ervoor kiezen hem daarna niet meer naar buiten te laten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Katten zijn van nature jagers. Dat is nou eenmaal het aard van het beessie.
Zodra het buiten donker wordt, komt er weer een heel ander deel van de natuur tot leven. Muisjes, Vogeltjes die rustig tussen de struiken opzoek zijn naar voedsel.
Misschien heeft hij dat ontdekt, en is hij daarom graag buiten snachts.

Mijn kat doet het ook, vooral als ze een muizenhol ofzo heeft ontdekt, dan kan ik helemaal de pot op. Want ze wil dat mooi niet mee naar binnen, want dan zit ze de hele nacht aan mijn voordeur te krabben om naar buiten te mogen.

Zo heeft ze 2 jaar geleden de hele nacht de wacht gehouden bij me buurman achter de flat. En heeft daar vervolgens een hele muizenfamilie uitgemoord (kreeg ik de volgende dag van mijn buurman te horen dat hij erg blij was met mijn poes, Toen ik vroeg waarom vertelde hij dat ze nonstop bij een muizenhol heeft gezeten, en iedere keer als er dan weer een muisje omhoog kwam, dan greep ze hem).

Dus wie weet....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn kat gaat elke nacht buiten hij komt elke dag terug . je zal dit moeten accepteren .