Hoe zorg ik dat mijn kat stopt met op mijn bed te pissen?

Het verder lieve beestje krijgt voldoende aandacht en heeft een goed verzorgde kattebak, maat toch pist ze eens in de zoveel tijd op mijn bed. Op de deken. Ik wordt er gek van, want ik heb nu al zo vaak nieuwe dekens moeten kopen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
48.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de deur van de slaapkamer dicht houden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn slaapkamer heeft geen deur. het is een trap naar boven vanuit de woonkamer die er direct op uitkomt. verder is alles open in mijn woning...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat het antwoord ook is: succes!

Het beste antwoord

Er is maar één ding wat je het beste kunt doen: vandaag nog met de kat naar de dierenarts gaan en de kat en zijn urine laten onderzoeken. De kans dat ziekte en pijn de oorzaak zijn van dit gedrag is zeker 50%. Katten tonen helaas pijn niet of nauwelijks en kunnen er prima uitzien maar in werkelijkheid ziek zijn en erg veel pijn hebben.
De toegang tot de slaapkamer ontzeggen of de kat straffen of berispen heeft geen enkele zin en is ook niet eerlijk voor de kat.
Zoals iemand anders al aangeeft kun je het beddengoed wassen in Biotex groen. Wel minstens een uur laten inweken, anders gaat de geur er (voor de gevoelige kattenneus) niet uit.
Als een medische oorzaak is uitgesloten, mag je ervan uitgaan dat dit een gedragsprobleem is. De oorzaak daarvan is dan angst en/of stress, en dat kan op zijn beurt weer talloze oorzaken hebben. In dat geval kun je het beste een gedragstherapeut inschakelen die de kat thuis uitgebreid komt observeren.
Meer informatie vind je op
http://www.felinewelfarefoundation.org/welfare/gedrag/probleemgedrag/
www.kattengedragstherapie.nl > artikelen > waarom doet jouw kat het niet op de bak? En op dezelfde site onder de knop > tips > urine opvangen.
Succes!

Elles Nijssen kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

door je deur van je slaapkamer dicht te houden voorkom je dit..
je zou je spullen kunnen sprayen met gett off spray,,
en zorgen dat je kat niet meer op bed kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
het is voor een kat best wel heftig als hij ineens is afgesneden van een deel van z'n territorium.
dit is een mogelijke oplossing, maar pas als je eerst andere mogelijkheden hebt geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou rienke ..ik hou me deur dicht, Foetsie heeft ook op me dekens gezeten..ik heb gett off spray gehaald en alles in gespoten..ook me meubels..en nu komt ze er niet meer op ze gaat mooi op haar 2 kattebakken..die slimme vos werd wakker en gaat waar ze wakker word lekker piesen
allereerst een plas inleveren bij de dierenarts, om een medische oorzaak uit te sluiten.
goed schoonmaken met biotex groen (tijd geven om in te weken) en schoonmaakazijn.
veel katten prefereren twee bakken, een voor de plas, en een voor de ontlasting, probeer dus eens een tweede bak erbij.
verder vinden sommige katten het onweerstaanbaar om op zachte plekjes te plassen, en wennen ze er aan een dergelijk plekje te gebruiken.
deze gewoonte kan je doorbreken door een tijdje de toegang tot de slaapkamer te ontzeggen, of een tafelzeil over je bed te leggen, wat minder prettig aan de pootjes is.
hopelijk is het dan na verloop van tijd uit het systeem van de kat.
Rieneke1
13 jaar geleden
Toegang onmogelijk maken naar je slaapkamer en als dat een open verbinding via de trap is, dan een eenvoudige vouwdeur aanbrengen (heb je al voor een paar tientjes).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze vorige kat die nooit wat in huis deed, kwam ineens in de nacht via het raam naar binnen en plaste op het bed, we werden er gek van!
Toen zagen we ineens ook bloed bij het plassen en bleek er een blaasontsteking te wezen, na medicijnen en ander voer is het over gegaan.
Misschien is dat bij jouw kat ook het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
via het raam naar binnen? Op welke verdieping is de slaapkamer dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kat of dakhaas, komt via de goot binnen op de eerste verdieping.
De kat wil hiermee aangeven dat dit het fijnste plekje van het huis is, en het markeren als "haar plekje". Wat zou kunnen helpen is een stuk aluminiumfolie op de bewuste plek neer te leggen, evt. voorzichtig vast spelden, dat vind ze helemaal niet leuk (uiteraard zolang jij nog niet in bed ligt). Succes! (blaasproblemen is natuurlijk altijd mogelijk, maar het is wel apart als ze hier alleen maar op jouw bed last van heeft).

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat mijn kat smerig vind, en een probaat middeltje tegen krabben: een beetje eau de toilette o.i.d. erop spuiten. Helpt heel wat beter dan de gangbare middeltjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien je kat laten steriliseren, of na laten gaan of de kat niets mankeert. De kat van mijn dochter had urineweg problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen mijn dochter een vriend kreeg, is de kat op bed gaan plassen. Ze pikte het eenvoudigweg niet dat de bekende geur was ingeruild voor een nieuwe "combigeur".

Ook zo'n verandering kan voor katten grote gevolgen hebben.Ik zal je de vraag niet stellen, maar misschien herken je jezelf erin. ;-)
Ivana
13 jaar geleden
uit de slaapkamer houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou je kat niet meer op je slaapkamer laten!
Denk dat dat de beste tip is!
Er kunnen verschillende reden zijn waarom ze op je bed plast!
Aandacht, geur af zetten, lichaamsgeur van persoon waar ze op reageert!
Misschien dat er toch nog een urine geur van haar zelf hangt.
Nier problemen, enz enz!